Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Bengt Johansson: valaffischer lika självklart som jordgubbar och julgran

Bild på Bengt Johanssons bloggValaffischer är en av de allra äldsta formerna av politisk reklam. Och kanske lika självklara som jordgubbar till midsommar och granar till jul. På Bengt Johanssons blogg kan du följa JMG-forskarnas inlägg om valaffischer och politisk reklam. 

Vad är veckans valaffisch?

”Veckan valaffisch” publiceras varje vecka på min blogg (bengtjohanssonblogspot.se) där jag tillsammans med kollegorna på JMG, Nicklas Håkansson och Orla Vigsø, skriver inlägg om valaffischer och politisk reklam.

Det kan handla om aktuella teman, såsom bråket om Sverigedemokraternas ogräsannons i Svalöv eller historiska tillbakablickar kring olika teman på valaffischer och politisk reklam. Vikan exempelvis ta upp när politiker började le på valaffischerna, hur djur använts i den politiska retoriken eller den svenska flaggans plats i valaffischhistorien. Eller om återvinning som årets valaffischgimmick - läs inlägget om årets valaffischer från Centerpartiet och Miljöpartiethär.

Varför är just valaffischer intressanta?

Valaffischer är en av de allra äldsta formerna av politisk reklam vi har och är intressanta som tidsdokument. Men de är fortfarande aktuella och viktiga. Partierna satsar resurser på dem och väljarna tycker också valaffischer är något positivt. Även medierna gör gärna nyheter om partiernas affischer.

Jag brukar säga att precis som vi svenskar ska ha jordgubbar till midsommar och julgran till jul hör valaffischer till valrörelsen. Det blir helt enkelt inte riktigt valrörelse utan valaffischer.

Dessutom verkar de fått en nytändning när kampanjerna flyttat in på nätet. Det publiceras valaffischer på partiernas webbplatser som dessutom ibland blir virala, inte minst genom att de görs om med humor och satir.

Hur kommer valaffischerna se ut 2018?

Över tid har valaffischerna kommit att handla allt mer om image och att skapa förtroende. De ideologiska affischkampanjerna från 1920- och 30-talen är ganska långt borta.

Nicklas, Orla och jag har skrivit om denna utveckling i boken Politik i det offentliga rummet. Svenska valaffischer 1911-2010 (Carlssons förlag) som vi gav ut i samband med förra valrörelsen 2014.

Med andra ord kommer det säkert bli bilder på leende eller allvarliga partiledare som ska inge förtroende och slogans på samma tema.

De negativa kampanjerna med smutskastning och hårda ord tror jag vi framförallt kommer att se på nätet och i sociala medier. Där kommer nog svängarna tas ut betydligt mer, inte minst med omgjorda affischer där politiska motståndare häcklar varandra.
 

Sidansvarig: Cajsa Malmström|Sidan uppdaterades: 2018-07-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?