Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Marie Grusell: Partierna noga med att hålla god ton

Marie Grusell

Partierna kommer att använda sociala medier mycket aktivt under valkampanjen - men hur?

Marie Grusell, universitetslektor vid JMG, reder ut begreppen. Hon har följt partiernas valkampanjer sedan 2009 och forskar bland annat om sociala mediers roll i politisk kommunikation.

 

Hur jobbar de politiska partierna med sociala medier?

Det vi vet i dag är att introduktionen av informationsteknologi sker gradvis. Vi pratar mer om evolution än revolution.

Forskning visar att partierna inkorporerar nya kanaler med gamla mer beprövade. Beroende på målgrupp och valbudget arbetar man därefter fram de kampanjer man använder sig av.

Något som de flesta kanske inte tänker på är att de flesta partierna har begränsade möjligheter att leda utvecklingen av ”tekniska innovationer”. Rent krasst, det finns inte tillräckligt med vare sig pengar eller personal.

Den svenska partikulturen skiljer sig stort jämfört med exempelvis den i USA som bygger på frivilliga kampanjarbetare och kampanjdonationer.

Vi kan också konstatera att den övergripande kommunikationen mellan partier och väljare fortfarande till största delen är envägskommunikation. Partierna är sändare. Väljarna är mottagare. Man talar till väljaren, snarare än med väljaren.

Hur kan de politiska partierna komma att använda sociala medier i valkampanjen?

Partierna kommer att använda sociala medier mycket aktivt.

Viktigt att tänka på är att sociala medier inte kan ses som en arena, utan flera. Plattformarna har olika karaktär och används på olika sätt.

Twitter möter man journalister och opinionsbildare i ett högre tempo och kan ses som ett ”debattforum”. Här svarar man på de kommentarer man tycker är lämpligt.

Facebook talar man till de redan trogna i ett lugnare tempo, här är man också noga med att ha ”rent” i kommentarsfälten.

Instagram kan ses som ett ”snällare” forum där man kan vara ”mer personlig” och dela bilder/budskap som har en mer informell karaktär. Trollen är inte heller än lika vanliga där som till exempel på Twitter.

Det har varit mycket diskussioner kring reklamköp på sociala medier – vad vet vi nu?

Partierna köper riktad reklam och arbetar mot sina målgrupper precis som vid valet 2014.

I svallvågorna efter Trumps valkampanj och ”projekt Alamo” har det funnits en stor oro för användandet av Dark ads även i den svenska valkampanjen, dvs. riktade annonser som enbart syns för vissa. Men här har partierna tydligt tagit ställning och redovisar öppet vilka reklamköp de gör på sociala medier, vilket jag tycker är bra!

Hur ser partiernas kommunikation ut på sociala medier?

Partierna är, överlag, noga med att hålla en god ton i sin kommunikation. Vilket i sig inte är konstigt då det är en ”officiell” kommunikationskanal. Enskilda politiker är ansvariga för sina egna kanaler, men de flesta partier har olika typer av sociala medier ”guidelines” som de jobbar efter.

Läs mer om Marie Grusell och hennes forskning här.
 

Sidansvarig: Cajsa Malmström|Sidan uppdaterades: 2018-07-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?