Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Marie Grusell: Partierna når ut på sociala medier, men har svårt nå in till väljaren

Marie Grusell, universitetslektor vid JMG, har följt partiernas valkampanjer sedan 2009 och forskar bland annat om sociala mediers roll i politisk  kommunikation.

Hon är tveksam till hur effektiva sociala medier blir för att partierna ska uppnå sina syften i årets valrörelse.

 

Har valkampanjen flyttat in i de sociala medierna och vad får det i så fall för konsekvenser?

Partierna vill vara där väljarna är, så det är naturligt (självklart) att ha en närvaro på sociala medier.

Partierna började tidigt att ”valkampanja” på sociala medier, redan 2009 var partierna på Twitter och Facebook – om än i en liten omfattning.

Det är svårt att uttala sig om konsekvenser – i mångt och mycket beror det på vem man är som väljare. Vissa kommer uppskatta möjligheten att i eget tempo ta del av reklam/information. Andra kommer tycka att det kommer för ”nära” den personliga sfären.

Det kanske viktigaste att tänka på är att för de allra flesta är sociala medier en plats för kontakt med vänner och olika former av underhållning. De allra flesta svenskar är inte ”jättepolitiska”.

Hur viktiga är de sociala medierna för att nå ut med ett politiskt budskap?

Sociala medier är en av många kanaler som partierna kan använda sig av, men självklart har sociala medier blivit en allt viktigare kanal.

Men partierna använder sig av olika kanaler beroende på vilken typ av budskap de vill förmedla och vilken grupp väljare de vill nå.

För partier är den största fördelen med sociala medier att de själva väljer vilket budskap som ska förmedlas och att de kan göra det utan att någon annan först tolkar/analysera.

Kruxet är att det istället blir väljaren som tar över budskapet. Och det är inte alltid som väljaren tolkar ett budskap så som partierna vill. Då kan budskapet få ett helt nytt liv och att bli viral av fel orsaker är inget ett parti vill…

Har sociala medier gjort det lättare att påverka ett valresultat så att det passar de egna syftena?

Det är en svår fråga. Men med den kunskap vi har idag så är svaret nej.

Sociala medier har gjort det lättare för partierna att nå ut till väljare. Men att nå ut är mycket lättare, än att nå in i väljarens tankar.

Fördelar med sociala medierNackdelar med sociala medier
Lättillgänglig information 24/7Falsk information/fake news/desinformation
Enkelt hålla kontakt med familj och vännerBristande källkritik
KonsumtionsmöjligheterMycket ”skit” på nätet, hat och mobbning
Praktiskt sköta olika ärenden/epost etcBeroende
 Kriminalitet
 Bristande säkerhet, digitala fotspår

Läs mer om Marie Grusell och hennes forskning här. 

Sidansvarig: Cajsa Malmström|Sidan uppdaterades: 2018-06-20
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?