Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Företags ansvar
Marknadens retorik


Utifrån en analys av samtliga bolag noterade på Stockholmsbörsen 2004 analyserar Magnus Fredriksson i vilken utsträckning företag integrerar etiska aspekter i sina varumärken och hur de ser på sitt ansvar.

Resultaten visar att den stora majoriteten företag (50 procent) uteslutande fokuserar på ekonomi när de ska presentera sig själva, sin verksamhet och sitt ansvarstagande. En mindre grupp företag (15 procent) avviker från detta och väljer att ge miljö, mänskliga rättigheter, mångfald och andra samhällsfrågor stort utrymme. I denna grupp hittar vi många av de stora välkända företagen (AstraZeneca, H&M, Volvo m.fl.).

Vad som förenar den senare gruppen är att det är företag som är synliga i samhället (stor medieuppmärksamhet, många anställda, verksamheter i många länder etc) och att de skapar sådant som kan uppfattas som risker. Dels i samband med tillverkning, dels i samband med att deras produkter används. Sammantaget innebär det att dessa företag i större utsträckning möter krav från omvärlden (allmänhet, investerare, politiker m.fl.) på att ta samhällsansvar vilket man möter med en omfattande, och många gånger innehållslös, retorik.

Magnus Fredriksson disputerade i oktober 2008.

Publikationer

Fredriksson, M (2010) Är vi beredda att ta ansvar för företagens öppenhet? Sparbanksakademin

Fredriksson, M (2009) När politiken flyttar till snabbköpet. Sparbanksakademin

Fredriksson, M (2009) Corporations, brands and responsibility in a reflexive modernity. An analysis of public corporations and the structural conditions for their choice of integrating different categories of responsibilities in their brands. 19:e nordiska konferensen för medie- och kommunikationsforskning, 13–15 augusti 2009

Fredriksson, M (2009) Retorik ger företag möjligheter att fly från reellt ansvarstagande. Sparbanksakademin

Fredriksson, M. (2008). Företags ansvar/Marknadens retorik. En analys av företags strategiska kommunikationsarbete. Doctoral thesis. Göteborg: JMG

Fredriksson, M (2007) CSR – när företag möter medborgare. Nyhetsbrevet i. (3)

Fredriksson, M (2006) The search for confidence. Expectations on corporate responsibility in Sweden. The 7th Annual EUPRERA Conference

Sidansvarig: Mats Ekström|Sidan uppdaterades: 2010-03-05
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?