Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Journalister och deras publik: Förhållningssätt bland svenska journalister


När mediernas funktion i samhället diskuteras, utgår perspektivet oftast från den anglosaxiska normen att medierna är viktiga för demokratin och att journalister arbetar på uppdrag av medborgarna. Medieföretagen och dess journalister legitimerar gärna sin verksamhet just med hänvisning till att de arbetar för publikens bästa. Men uppdraget är också starkt präglat av ideal om självständighet och uppfattningen att journalister i egenskap av professionella aktörer bör avgöra vad människor behöver för att fungera som goda samhällsmedborgare. Det journalistiska uppdraget är därför karakteriserat av en dubbelhet som också påverkar hur journalister förhåller sig till sin publik.

Dubbelheten i uppdraget framträder inte minst i journalisters syn på mediernas funktion i relation till publiken. De flesta journalister menar att det är ytterst viktigt att medierna speglar publiken. Men samtidigt anser de att journalister även måste förse människor med sådant som är viktigt utifrån journalistiska normer. Att spegla publiken visar sig också ofta vara lättare sagt än gjort: journalister är förhållandevis kritiska till den egna förmågan att lyfta fram frågor som är viktiga för människor.

Avhandlingen visar bland annat att kvinnliga journalister – särskilt de unga kvinnorna – är mer benägna att vilja ta hänsyn till publiken i sitt arbete. Därtill visar sig journalister generellt ha ganska svårt att bedöma publikens intresse för nyheter och underhållning. Publikens intresse för nöje överskattas, medan intresset för nyheter underskattas. I avhandlingen diskuteras vad detta kan få för konsekvenser för journalisters möjligheter att fullfölja uppdraget som allmänhetens företrädare.

Avhandlingen bygger på enkätstudien Journalist 2005 samt på studien Journalister och deras läsare.

Publikationer

Andersson, U (2009) Journalister och deras publik. Förhållningssätt bland svenska journalister. Göteborg: Göteborgs universitet

Andersson, U (2009) Journalists´ Attitudes to Readership Studies: A Study of Newspaper Journalists and Editors-in-Chief in Sweden. I Pasadeos (red) Variety in Mass Media Communications. Athens: Atiner

Andersson, U (2009) Audience studies create dividing lines at Swedish news desks. Paper presenterat vid Human rights and communication conference, IAMCR, Mexico City, Mexico, 20–24 juli, 2009

Andersson, U (2008) Journalists´ perceptions of audience studies – A matter of gender and generation? Paper presenterat vid Communication Policies and Culture in Europe, ECREA's 2nd European Communication Conference, Barcelona, Spanien, 25–28 november 2008

Andersson, U (2008) Journalists´ Attitudes to Readership Studies: A Study of Newspaper Journalists and Editors-in-Chief in Sweden. Paper presenterat vid 6th Annual International Conference on Communication and Mass Media, 19–22 May 2008, Athens, Greece

Andersson, U (2007) Journalisters publikkännedom. I Asp (red.) Den svenska journalistkåren. Göteborg: Göteborgs universitet

Andersson, U (2005) Journalister och deras läsare. En studie av tidningsjournalisters syn på läsare och läsarundersökningar. JMG:s arbetsrapport 30. Göteborg: Göteborgs universitet

Sidansvarig: Mats Ekström|Sidan uppdaterades: 2010-04-27
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?