Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Tv-tittandets förändring och individualisering


Bjurs avhandling Transforming Audiences – Patterns of Individualization in Television Viewing (2009) kartlägger individualiseringsmönster i tv-konsumtion tidsperioden 1999–2008. Resultaten identifierar och diskuterar trender vi kan skönja idag och vilka kommer styra framtidens tv-tittande och videokonsumtion.

Avhandlingen bygger på en innovativ metodologisk elaborering av People Meter data (den globalt dominerande mätmetoden för tv-tittande) som blottlägger tidigare dolda beteendemönster såsom vanemässighet, sociala mönster och individuella kanalvalsrepertoarer knutna till tv-tittande. Utvecklingen av tjänster på området Social TV och sammansmältningen av traditionella och sociala mediers dynamik är ett centralt fält i Bjurs nuvarande forskning.

Jakob Bjur disputerade i januari 2010.

Sidansvarig: Mats Ekström|Sidan uppdaterades: 2010-10-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?