Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Förstår du vad du läser,
lille vän?


Utgångspunkt för studien Förstår du vad du läser, lille vän? är att läsning är mycket viktigt i ett västerländskt samhälle. Och det räcker inte med att tekniskt kunna avkoda det man läser, utan man måste också förstå texten. Ett sätt att öka barns läsförståelse är att lära dem att "brottas" med texter. Skolan är viktig för att lära dem det, och tidningstexter är en sorts texter de kommer att möta många gånger i livet.

Studiens syfte var att analysera om barn med hjälp av strukturerade textsamtal kan öka sin läsförståelse ifråga om tidningstexter.

Studien genomfördes under läsåret 06/07 och var en jämförelse mellan fyra skolklasser med 12-åriga elever, varav två i en experimentgrupp och två i en kontrollgrupp. I experimentgruppen genomfördes strukturerade textsamtal (enligt modellen Questioning the Author), i kontrollgruppen traditionella textsamtal. Huvudresultatet visade att eleverna läste texter mer aktivit då de haft strukturerade textsamtal, då de ställde frågor, utvecklade idéer, gjorde reflektioner etc på ett annat sätt än vad som skedde i kontrollgruppen.

Finansiär: Tidningsfonden för fortbildning

Projektperiod: 2006–2007

Projektmedarbetare: Docent Monica Reichenberg, Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet

Publikationer

Reichenberg, M & Wadbring, I (2008) Have they pinched it from another newspaper? I Designs for Learning 1:2 (46–59)

Projektansvarig
Ingela Wadbring

Sidansvarig: Mats Ekström|Sidan uppdaterades: 2010-02-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?