Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Gratistidningars historik


Projektet Gratistidningars historik: Från parasiter på annonsmarknaden till lokala tidningar med klass? Decenniers utveckling av gratistidningar är en historisk studie som behandlar veckoutgivna gratistidningars utveckling över tid. Fyra tidningar av helt olika karaktär är studerade, från respektive start till dags dato: en av mitti-i-tidningarna i Stockholm, Markbladet, Annonsbladet Borlänge samt ST-tidningen som nu delvis är prenumererad, delvis gratis.

Utvecklingen är tydlig. Gratistidningarnas redaktionella material ökar och de har alltmer kommit att likna traditionella tidningar. I samtliga utom Annonsbladet Borlänge karaktäriseras det redaktionella materialet av bredd och neutralitet. Tidningarna ökar i många avseenden över tid: upplagemässigt, annonsässigt, volymmässigt och redaktionellt. Tidningarna läses och uppskattas av sina läsare.

Finansiär: Ridderstads stiftelse för historisk och grafisk forskning

Projektperiod: 2005–2006

Publikationer

Wadbring, I (2007) Från annonsblad till tidningar? Decenniers utveckling av lokala gratistidningar. JMG, Arbetsrapport nr 49. Göteborg: Göteborgs universitet

Projektansvarig
Ingela Wadbring

Sidansvarig: Mats Ekström|Sidan uppdaterades: 2010-03-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?