Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Tidningsjournalister
och deras läsare


Projektet Tidningsjournalister och deras läsare studerar användningen av läsarundersökningar på nio svenska morgontidningar ur ett redaktionellt ledningsperspektiv såväl som ur ett journalistperspektiv.

Studien genomfördes under 2004–2005 och visar bl.a. att användningen av läsarundersökningar på kort tid har ökat inom dagspressen, i huvudsak som en följd av större konkurrens om publiken. Genom intervjuer med chefredaktörer och ansvariga utgivare har användningen av läsarundersökningar kartlagts på de studerade tidningarna. Därtill har tidningarnas journalister tillfrågats om sina upplevelser av hur satsningar på olika undersökningar påverkar det journalistiska arbetet. En majoritet av journalisterna menar att det är ganska viktigt att göra den typen av studier, däremot menar de flesta journalister att läsarundersökningar sällan får någon egentlig effekt på själva arbetet.

Finansiär: Wahlgrenska stiftelsen

Projektperiod: 2004–2005

Publikationer

Andersson, Ulrika (2009) Journalister och deras publik. Förhållningssätt bland svenska journalister. Göteborg: Göteborgs universitet

Andersson, Ulrika (2005) Journalister vet för lite om läsarna. Medieforskning och undersökningar nr 5/2005

Andersson, Ulrika (2005) Journalister och deras läsare. En studie av tidningsjournalisters syn på läsare och läsarundersökningar. Göteborg: Göteborgs universitet

Sidansvarig: Mats Ekström|Sidan uppdaterades: 2011-07-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?