Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Professionell journalistik
möter management


Nyhetsbranschens krav på ekonomisk lönsamhet har under 1900-talet balanserats av professionella journalistiska ideal såsom public service och autonomi. De senaste decenniernas utveckling på området har dock inneburit en förändrad situation för nyhetsföretag: Ökad marknadsorientering framdriven av ökad konkurrens; framväxten av nya kommersiella mediekanaler; ny teknik och långtgående avregleringar är exempel på faktorer som har haft avgörande konsekvenser för journalistisk praxis och ideologi. Resultatet är en ständig förhandling mellan två linjer; en professionell diskurs och en managementdiskurs, där den första präglar den journalistiska yrkesrollen och tar avstamp i normativa ideal om journalistikens roll i demokratiska samhällen, medan den andra ger uttryck för ekonomiska och värdemässiga globaliseringstendenser på arbetsmarknaden, såväl som på kommunikationsområdet.

I studien undersöks hur samspelet mellan den professionella diskursen och managementdiskursen i svenska nyhetsföretag yttrar sig. Målet är att bidra med ökad kunskap om hur marknadsmekanismer påverkar den professionella journalistikens autonomi.

Finansiär: Wahlgrenska stiftelsen

Projektperiod: 2009–2010

Publikationer

Andersson, U & Wiik, J (kommande 2013). Journalism meets management: Changing leadership in Swedish news organizations. Journalism Practice.

Andersson, U & Wiik, J (2008) Professional media practitioners on commercialization of Swedish news work. Konferenspaper, Communication Policies and Culture in Europe, ECREA's 2nd European Communication Conference, Barcelona, Spanien, 25–28 november 2008

Sidansvarig: Mats Ekström|Sidan uppdaterades: 2013-04-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?