Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Professionell journalistik
möter management


Nyhetsbranschens krav på ekonomisk lönsamhet har under 1900-talet balanserats av professionella journalistiska ideal såsom public service och autonomi. De senaste decenniernas utveckling på området har dock inneburit en förändrad situation för nyhetsföretag: Ökad marknadsorientering framdriven av ökad konkurrens; framväxten av nya kommersiella mediekanaler; ny teknik och långtgående avregleringar är exempel på faktorer som har haft avgörande konsekvenser för journalistisk praxis och ideologi. Resultatet är en ständig förhandling mellan två linjer; en professionell diskurs och en managementdiskurs, där den första präglar den journalistiska yrkesrollen och tar avstamp i normativa ideal om journalistikens roll i demokratiska samhällen, medan den andra ger uttryck för ekonomiska och värdemässiga globaliseringstendenser på arbetsmarknaden, såväl som på kommunikationsområdet.

I studien undersöks hur samspelet mellan den professionella diskursen och managementdiskursen i svenska nyhetsföretag yttrar sig. Målet är att bidra med ökad kunskap om hur marknadsmekanismer påverkar den professionella journalistikens autonomi.

Finansiär: Wahlgrenska stiftelsen

Projektperiod: 2009–2010

Publikationer

Andersson, U & Wiik, J (kommande 2013). Journalism meets management: Changing leadership in Swedish news organizations. Journalism Practice.

Andersson, U & Wiik, J (2008) Professional media practitioners on commercialization of Swedish news work. Konferenspaper, Communication Policies and Culture in Europe, ECREA's 2nd European Communication Conference, Barcelona, Spanien, 25–28 november 2008

Sidansvarig: Mats Ekström|Sidan uppdaterades: 2013-04-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://jmg.gu.se/forskning/alla_projekt/avslutade_projekt/professionell_journalistik_moter_management/?languageId=100000&disableRedirect=true&returnUrl=http%3A%2F%2Fjmg.gu.se%2Fenglish%2Fresearch%2Fresearch-projects%2FCompleted%2Bprojects%2Fjournalism-vs.-management%2F%3Fprint%3Dtrue
Utskriftsdatum: 2020-04-07