Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Tabloidiseringsprojektet


Morgontidningarnas övergång från fullformat till tabloid under 2000-talets inledande år kan betraktas som en av de mest påtagliga förändringarna av papperstidningsprodukten på senare år, men samtidigt har det hänt väldigt mycket i branschen på flera nivåer. Sett till produktionen har ny teknik inneburit nya arbetsrutiner, en rationaliserad arbetsprocess och nya sätt att ge ut tidningsprodukten på. Företagsmässigt har allt fler koncernbildningar gjorts. Marknadsmässigt sviker publiken de traditionella papperstidningarna och annonsörerna har aldrig haft så många olika kanaler att välja mellan för att nå ut med sitt budskap. Att producera en dagstidning idag är något helt annat än det var bara något decennium tillbaka.

Vi vet ändå förhållandevis mycket om de marknadsmässiga förändringarna. Konkurrensen från gratistidningarna har exempelvis studerats grundlig med olika utgångspunkter och nättidningspubliceringen har följts noga sedan starten i mitten av 1990-talet. Läsmarknadens fragmentarisering och den ökade valfriheten har skildrats ingående och studier av strategier och ledningsbeslut vid olika större förändringsprocesser utreds i olika avhandlingar. Men vi saknar kunskap om vad de strukturella och marknadsmässiga förändringarna mer konkret har inneburit för papperstidningen som produkt.

Det övergripande syftet är att studera betydelsen av formatförändringar för papperstidningen som produkt. Hur förändras papperstidningen vid ett formatbyte? Frågeställningarna kommer att fokusera å ena sidan på innehållet, å andra sidan på formen. Men tabloidövergångarna kan betraktas som en konsekvens av de strukturella förändringarna på mediemarknaden; utifrån ett sådant perspektiv skulle också ett eventuellt förändrat innehåll och form kunna vara ett resultat av omvälvningarna i branschen i övrigt – snarare än en följd av ett förändrat format. Innehålls- och formmässiga förändringar måste således betraktas och analyseras mot bakgrund av de strukturella och marknadsmässiga förändringarna i övrig.

Finansiär: Hamrins stiftelse

Projektperiod: 2010–2013

Sidansvarig: Mats Ekström|Sidan uppdaterades: 2012-03-08
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?