Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Tidningsredaktioners användning
av läsarundersökningar 1940-1980


Fokuseringen på läsarundersökningar har sedan 1990-talet vuxit fram som en stark trend på många svenska nyhetsredaktioner till följd av ökad konkurrens om publiken. Men läsarundersökningar i sig är knappast något nytt fenomen i branschen – de har under en längre tid fungerat som ett viktigt verktyg för tidningarnas annons- respektive marknadsavdelningar. Den generella uppfattningen bland branschföreträdare och forskare är dock ofta att det först är under senare år som redaktionellt ansvariga har fått upp ögonen för läsarundersökningar. Men frågan är förstås om detta antagande stämmer.

Syftet med forskningsprojektet är därför att studera i vilken utsträckning och i vilka syften svenska dagstidningsredaktioner har använt sig av läsarundersökningar under 1940–1980-tal. Fokus ligger på undersökningar som är initierade eller ämnade att användas av tidningarnas redaktioner.

Finansiär: Ridderstads stiftelse för historisk och grafisk forskning

Projektperiod: 2011–2012

Publikationer

Andersson, U (2013). Med publiken i blickfånget. Tidningsredaktioners användning av läsarundersökningar under 1930-1980-tal. Vulkan: Stockholm.

Sidansvarig: Mats Ekström|Sidan uppdaterades: 2013-04-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?