Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Medierna och Chavez


I Venezuela har i många år rått betydande misstro mellan president Hugo Chavez regering och delar av mediebranschen. Särskilt spänd var relationen åren närmast efter ett kuppförsök 2002, och i samband med en folk-omröstning om avsättning av den sittande presidenten 2004.
Projektet Medierna och Chávez startade 2004 då JMG tillfrågades om medverkan i Jimmy Carters internationella valövervakning som ansvarig för en analys av de lokala mediernas bevakning av folkomröstningskampanjen i Venezuela.

Undersökningar har senare gjorts även av mediebevakningen av presidentvalet 2006 och kampanjen inför en folkomröstning om ändrad grundlag 2007.

Projektansvariga: Tomas Odén och Stein-Ove Grønsund
Finansiering: Norska utrikesdepartementet, Svenska Institutet

Sidansvarig: Mats Ekström|Sidan uppdaterades: 2012-01-30
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?