Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

IKT och medieundervisning
i grundskolan

Doktorandprojekt

Barbro Oxstrand arbetar på en avhandling med med fokus på kritisk mediekunnighet med arbetsnamnet: Kritisk medie - och - informationskunnighet. Lärares uppfattningar och förståelse av begreppen kritisk mediekunnighet och IKT i skolan och deras syn på kritisk medieundervisning och skolans demokratiska uppdrag.

Studien är baserad på UNESCO:s uttalande om att medieundervisning är en del av medborgarskap och utbildning i mänskliga rättigheter (UNESCO-Paris Agenda 2007).

Studien undersöker lärares uppfattning och förståelse av begreppet kritisk mediekunnighet och behovet av sådan undervisning, till exempel hur medieundervisning kan stödja den svenska skolans uppdrag enligt den svenska läroplanen angående medie- och informationskunnighet (Media and Information Literacy), aktivt medborgarskap och värdegrundsfrågor.

Barbro Oxstrand är halvtidsdoktorand inom forskarskolan Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning (CUL) vid Göteborgs universitet och är antagen som doktorand vid Samhällsvetenskapliga fakulteten med placering på Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG). Forskarutbildningsämnet är samhällsvetenskap med utbildningsvetenskaplig inriktning.

Publikationer

Oxstrand, B. (2013) Från Media Literacy till mediekunnighet. Lärares uppfattning och förståelse av begreppen mediekunnighet och IKT i skolan och deras syn på medieundervisning. Licentiatuppsats vid Göteborgs universitet

Oxstrand, B (2009) Media Literacy Education—A Discussion about Media Education in the Western Countries, Europe and Sweden. Paper presented at the Nordmedia09 conference at Karlstad University, Sweden, August 13–15, 2009

Relaterade länkar

Media & Information Literacy Clearinghouse, United Nations Alliance of Civilization, April 15, 2010

Medier, publik
och användning

Kontaktperson
Barbro Oxstrand

Sidansvarig: Mats Ekström|Sidan uppdaterades: 2018-11-28
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?