Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Genomförda undersökningar

Nedan listar vi efterhand de undersökningar som har genomförts genom Journalistpanelen. Är du journalist och vill vara med i panelen, eller forskare och vill ha med en fråga i en enkät är du välkommen att kontakta oss.

Etiska dilemmanHat och hot mot journalister 2013Worlds of JournalismSamhälle, politik och journalistik 1: Sociala medierSamhälle, politik och journalistik 2: Hur sköter de sig egentligen?Samhälle, politik och journalistik 3: Journalistik och marknadsföringTrakasserier av journalister 2016Datavisualiseringar och nyhetsgrafik l

Etiska dilemman

Journalistpanelen 1: Etiska avvägningar är en del av en journalists vardag. Journalistpanelens undersökning visar att gränsen mellan den professionella och den privata rollen i många fall är tydlig, åtminstone enligt journalisterna själva. Kontroversiella arbetsmetoder bör användas restriktivt och konsekvensneutralitet är inte ett ideal bland svenska journalister.

Resultat/nyhetsbrev juni 2013

Enkäten

Hat och hot mot journalister

Journalistpanelen 2: Hot och kränkningar är en del av journalisternas vardag: Var tredje har hotats och fyra av fem har fått nedsättande kommentarer under de senaste tolv månaderna. Och hoten och kränkningarna påverkar såväl arbetslivet som privatlivet.

Resultat/nyhetsbrev maj 2013

Enkäten

Worlds of Journalism

Journalistpanelen 3 & 4: Journalistiken genomgår just nu stora förändringar som berör såväl journalistisk autonomi som arbetsförhållande. Journalistpanelens undersökning visar att journalister bedömer att det egna och redaktionernas inflytande över journalistiken alltjämt är stort samtidigt som vinstkrav, annonsmarknad och publikundersökningar ökat i betydelse de senaste fem åren. Det journalistiska arbetet har också ändrat karaktär med avseende på arbetsbelastning och arbetsmetoder.

Resultat/nyhetsbrev maj 2014

Enkäten, JP 3

Enkäten, JP 4

Samhälle, politik och journalistik 1:
Sociala medier

Journalistpanelen 5: Journalisters användning av sociala medier fortsätter att öka, både i tjänsten och för privat bruk. Facebook är mest populärt, medan Twitter tycks ha svårt att locka bredare skaror
av användare bland journalisterna. Samtidigt uppger journalister att sociala medier minskat i betydelse för det dagliga arbetet, till exempel för att hitta intervjupersoner, researcha och nätverka – kanske ett tecken på att sociala medier - hypen håller på att avta. Det visar resultaten av den senaste J-panelen.

Resultat/nyhetsbrev januari 2014

Enkäten

Samhälle, politik och journalistik 2:
Hur sköter de sig egentligen?

Journalistpanelen 6: Politiker, journalister och medborgare om synen på journalistik och politik.

Resultat

Enkäten

Samhälle, politik och journalistik 3:
Journalistik och marknadsföring

Journalistpanelen 7

Enkäten

Trakasserier av journalister

Journalistpanelen 9: Trakasserier är en del av många journalisters vardag. Journalistpanelens senaste undersökning visar att ca 30 procent av de svenska journalisterna har hotats och två tredjedelar har fått motta nedsättande kommentarer under de senaste tolv månaderna. Trakasserierna påverkar såväl arbetslivet som privatlivet. Situation vad gäller hot ser ut som för tre år sedan, men de nedsättande kommentarerna har minskat som en följd av såväl individuella som redaktionella åtgärder.

Resultat/nyhetsbrev maj 2016

Datavisualiseringar och nyhetsgrafik

Journalistpanelen 11: Datavisualiseringar och nyhetsgrafik är viktiga element för att skapa sammanhang i journalistiken. Det menar en majoritet av svenska journalister. Det är dock relativt få som själva arbetar med den typen av datajournalistik. De vanligaste ämnena att visualisera med hjälp av datajournalistik är politik och brottslighet.

Den elfte omgången av Journalistpanelen omfattade också frågor om demokrati och aktuella frågor i samhällsdebatten, samt om alkoholens konsekvenser för individen och för samhället. Journalister visar sig ha en mer restriktiv hållning i alkoholpolitiska frågor jämfört med allmänheten. Få har dock någon alkoholpolicy på den egna arbetsplatsen.

Resultat/nyhetsbrev: Datavisualiseringar december 2018.

Resultat/nyhetsbrev: Alkoholopinion december 2018.

Sidansvarig: Monica Löfgren Nilsson|Sidan uppdaterades: 2019-08-19
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?