Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kultivationsteorin i ett nytt medielandskap

Detta projekt studerar kultivationseffekter i ett nytt medielandskap.

Ursprungligen formulerades teorin om kultivation för att förstå hur människors oro för brott och kriminalitet påverkas av de bilder av samhället som dominerar televisionens utbud. Grundtanken var att överrepresentation av våldsbrott i televisionens underhållnings- och nyhetsprogram skapar en skev bild av risken för att utsättas för brott, vilket i sin tur leder till ökad oro.

Dagens medielandskap skiljer sig dramatiskt från den tid då kultivationsteorin formulerades. Inte minst har medieutbudet vuxit. Idag kan människor välja mellan en mängd olika medier, olika typer av medieinnehåll och kanaler. Utöver de traditionella medierna spelar också sociala medier en allt större roll i människors liv.

I detta projekt studeras hur människors selektiva medieval på lång sikt påverkar både oro och uppfattningar angående fyra olika samhällsfrågor: antibiotikaresistens, brottslighet, klimat och integration. Studien bygger på en longitudinell panelundersökning och innehållsanalyser av medieinnehåll.

Medverkande forskare

 

Projekttid

2017-2020

Finansiär

Vetenskapsrådet (VR)
 

Kontaktinformation

Adam Shehata
031 786 5057
adam.shehata@jmg.gu.se

Postadress
Box 710
405 30 Göteborg

Besöksadress
Seminariegatan 1B

Sidansvarig: Mats Ekström|Sidan uppdaterades: 2018-12-10
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?