Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Hundra års valaffischer: Medborgarsyn och kommunikationsstrategier i en seglivad kampanjkanal


Projektet har kartlagt och analyserat svenska valaffischers historiska utveckling.

Projektet avrapporterades med boken Politik i det offentliga rummet - svenska valaffischer 1911-2010 författad av JMG-forskarna Nicklas Håkansson, Bengt Johansson och Orla Vigsø.

Boken gavs ut av Carlsson förlag under 2014, där vetenskapliga texter varvas med mer populärvetenskapliga.

Boken bygger på analyser av mer än 1 600 valaffischer som författarna under det senaste decenniet samlat in från bibliotek, privata samlingar och politiska partier och den är en unik databas.

Förutom Politik i det offentliga rummet har projektmedarbetarna publicerat ett antal olika vetenskapliga texter om valaffischer, både i svenska och internationella publikationer.

Projektledare: Bengt Johansson, JMG, Göteborgs universitet

Medverkande forskare: Nicklas Håkansson och Orla Vigsø, JMG, Göteborgs universitet

Anslagsgivare: Ridderstads stiftelse

Publikationer

Håkansson, Nicklas; Johansson, Bengt & Vigsø, Orla (2014): Politik i det offentliga rummet - svenska valaffischer 1911-2010. Stockholm: Carlssons Förlag.

Johansson, Bengt (2014): Negativity in the Public Space. I Voltmer, Karin & Canel, Maria José (red). Comparing Political Communication across Time and Space New Studies in an Emerging Field. London: Palgrave.

Håkansson, Nicklas; Johansson, Bengt & Vigsø, Orla (2018): From Propaganda to Image Building: Four Phases of Swedish Election Poster History. I Holtz-Bacha, Christina & Johansson, Bengt (2017): Election Posters around the Globe. Political Campaigning in the Public Space. Heidelberg. Springer Publishers.

Holtz-Bacha, Christina & Johansson, Bengt (2017): Dimensions of negativity: Negative campaigning on election posters in Germany and Sweden. The Poster, 4 (1-2), 99-116.

Håkansson, Nicklas; Johansson, Bengt & Vigsø, Orla (2018): Filmer, affischer och en massa pengar – partiernas valreklam 2014. I Johansson Bengt & Truedsson, Lars (red.). När makten står på spel: Journalistik i valrörelser. Stockholm: IMS.
 

Sidansvarig: Mats Ekström|Sidan uppdaterades: 2018-11-28
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?