Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Variationer av medieeffekter

Detta projekt studerar medieffekter på människors uppfattningar om samhällsproblem.

Forskningen om medieeffekter på människors uppfattningar om samhällsfrågor har länge kännetecknats av kortsiktiga studier. Mycket av vad vi idag vet om hur medierna påverkar opinion bygger på undersökningar som framför allt fångar kortsiktiga förändringar i perceptioner och attityder.

Genom att flytta fokus från kort till lång sikt syftar detta program till att studera en bredare variation av medieeffekter på människors uppfattningar om samhällsproblem. Fokus ligger på hur både medierapportering och medieval påverkar hur sådana uppfattningar: (1) initialt formeras, hur de (2) upprätthålls och (3) förstärks över tid, samt vilka faktorer som ligger bakom både (4) tillfälliga och (5) mer permanenta opinionsförändringar.

Empiriskt bygger programmet på tre delprojekt som tillsammans fokuserar på människors uppfattningar om ett flertal olika samhällsproblem. Inom dessa projekt kombineras longitudinella enkätundersökningar och fokusgrupper, händelsedrivna datainsamlingar, omfattande analyser av medieinnehåll och en mängd experiment för att fånga både processer och kausala mekanismer.

Projektgrupp

Medverkande forskare

Projekttid

2019-2024

Finansiär

Europeiska forskningsrådet (ERC)
 

Kontaktinformation

Adam Shehata
031 786 5057
adam.shehata@jmg.gu.se

Postadress
Box 710
405 30 Göteborg

Besöksadress
Seminariegatan 1B

Sidansvarig: Mats Ekström|Sidan uppdaterades: 2019-09-17
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?