Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Magnus Fredriksson

Universitetslektor

Magnus Fredriksson
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
magnus.fredriksson@jmg.gu.se
031-786 1196

Postadress: Box 710, 40530 Göteborg
Besöksadress: Seminariegatan 1B , 41313 Göteborg


Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (Mer information)
Box 710
405 30 Göteborg
www.jmg.gu.se
jmg@jmg.gu.se
Fax: 031-786 4950
Besöksadress: Seminariegatan 1 B , 413 13 Göteborg

Om Magnus Fredriksson

Jag disputerade 2008 med avhandlingen "Företagens Ansvar/Marknadens Retorik. En analys av företags strategiska kommunikationsarbete" 

Då som nu fokuserar min forskning på organisationers kommunikation och betydelsen av professionella, organisatoriska och samhälleliga normer, värderingar och idéer. Jag har bland annat studerat vad det är för principer som styr myndigheters kommunikationsarbete, hur företag kommunicerar sitt sociala ansvarstagande, hur myndigheter och andra offentliga förvaltningar kommunicerar i samband med kriser, hur företag och myndigheter anpassar sin verksamhet till medier.
 

Pågående forskning

Jag leder ett forskningsprojekt Från lilla riksvapnet till varumärke: en analys av hur svenska myndigheters profileringsarbete har förändrats från början av 1970-talet fram till idag 

Jag medverkar dessutom i projektet "Mediatization of, in and between organizations - prevalence, dynamics and consequences in private, public and civic sectors" som drivs av Josef Pallas vid Företagsekonomiska institutionen, Uppsala universitet och Accountable Governance som drivs av Thomas Schillemans vid Utrecht University School of Governance.

Avslutade forskningsprojekt

"Ledningsformer och myndigheters medialisering: översättningar och konsekvenser" Projekt om medialiseringens betydelse för verksamheter vis svenska myndigheter, finansierat av Vetenskapsrådet 

”Med löpsedel som uppdrag”, Forskningsprojekt om medialiseringens betydelse för svenska myndigheter som finansierades av Wallanderstiftelsen.

”Transboundary crisis communication” Forskningsprojekt  om förutsättningarna för kommunikation i samband med gränsöverskridande kriser som finansierades av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

”Media, Managers and Communication Consultants”, Forskningsprojekt om näringslivets medialisering som finansierades av Wallanderstiftelsen.

"Företags ansvar. Marknadens retorik"

Undervisningsområden

Jag undervisar huvudsakligen i kommunikationsteori och strategisk kommunikation.

Samverkan

Jag medverkar i samverkansprojektet PAUS (Personrörlighet för Akademin med Utbildningsfokus och Studentmedverkan) som finansieras av Vinnova. Projektet syftar till att stärka samverkan  mellan akademi och omgivande samhället. I projektet samarbetar jag med Göteborgsregionen.

Jag har medverkat i två statliga utredningar och utfört utredningsuppdrag för bland annat Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi, Kommunförbundet Dalsland, Myndigheten för vårdanalys, Riksrevisionen, Socialstyrelsen, Sparbanksakademin, Världskulturmuseet, Västra Götalandsregionen med flera.

Jag håller i utbildningar och föreläser ofta i sammanhang utanför universitetet. Jag har bland annat arbetat på uppdrag av Högskoleverket, Sparbanksakademin, Stockholms stad, Världskulturmuseet, Åklagarmyndigheten med flera.

Senaste publikationer

When do people choose to be informed? Predictors of information-seeking in the choice of primary care provider in Sweden
C. Hoffstedt, Magnus Fredriksson, H. Lenhoff, U. Winblad
Health Economics Policy and Law, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

En fråga om tillgång, kvalité och arbetsvillkor. Mediebilden av äldreomsorgen i fyra svenska lokaltidningar
Magnus Fredriksson, Christian Mossberg
Göteborg, Institutionen för journalistik, medier och kommunkation, Rapport 2020
Rapport

Public Sector Communication and Mediatization
Magnus Fredriksson, Josef Pallas
The Handbook of Public Sector Communication, Hoboken, NJ, John Wiley & Sons, Inc., Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Introduction to Part II. Public Sector Communication, Organizations, Stakeholders, and Employees
Magnus Fredriksson
The Handbook of Public Sector Communication, Hoboken, NJ, John Wiley & Sons, Inc., Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Public Relations
Magnus Fredriksson
The SAGE International Encyclopedia of Mass Media and Society. Debra L. Merskin (red.), Sage, Bidrag till encyklopedi 2019
Bidrag till encyklopedi

Strategic communication
Magnus Fredriksson
The SAGE International Encyclopedia of Mass Media and Society. Debra L. Merskin (red.), SAGE Publications, Inc., Bidrag till encyklopedi 2019
Bidrag till encyklopedi

New governance practices? How the global media landscape influences public sector organizations.
Ulla Eriksson-Zetterquist, Magnus Fredriksson, Josef Pallas
New Institutionalism Workshop, March 15-16 2019 Uppsala University, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Media relations
Magnus Fredriksson, Josef Pallas
The International Encyclopedia of Strategic Communication., John Wiley & Sons, Inc., Bidrag till encyklopedi 2018
Bidrag till encyklopedi

Visar 21 - 30 av 79

2017

The Localities of Mediatization: How Organizations Translate Mediatization into Everyday Practices
Magnus Fredriksson, Josef Pallas
Driessens, O., Bolin, G., Hepp, A., Hjarvard, S. (Eds.) Dynamics Of Mediatization. Institutional Change and Everyday Transformations in a Digital Age, Palgrave Macmillan, London, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Forum: Inconsistency and Communication in Organizations
L. Edwards, Magnus Fredriksson
Management Communication Quarterly, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Mediatization in translation – The Nordic experience
Tine Ustad Figenschou, Magnus Fredriksson, Josef Pallas, Heidi Houlberg Salomonsen
Global Challenges - Nordic Experiences. Oslo, Norway: 20-21 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

Translating Institutional Logics: When the Media Logic Meets Professions
Josef Pallas, Magnus Fredriksson, Linda Wedlin
Organization Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Media at the center: Public relations in public administrations in the wake of managerialism
Magnus Fredriksson, Josef Pallas
23rd International Public Relations Research Symposium BLEDCOM 2016. Bled, Slovenia: 1-2 juli 2016, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Much ado about media: Public relations in public agencies in the wake of managerialism
Magnus Fredriksson, J. Pallas
Public Relations Review, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Diverging Principles for Strategic Communication in Government Agencies
Magnus Fredriksson, J. Pallas
International Journal of Strategic Communication, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Characteristics of Public Sectors and Their Consequences for Strategic Communication
Magnus Fredriksson, J. Pallas
International Journal of Strategic Communication, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

Mediability and Public Sector Organizations
Josef Pallas, Magnus Fredriksson
75th Annual Meeting of the Academy of Management, Vancouver, 7-10 August 2015, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Media at the center: Public relations in public administrations in the wake of managerialism
Magnus Fredriksson, Josef Pallas
First annual International Journal of Press/Politics conference, Oxford, 16-18 September, 2015, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 21 - 30 av 79

Sidansvarig: Cajsa Malmström|Sidan uppdaterades: 2017-11-01
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?