Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Magnus Fredriksson

Universitetslektor

Magnus Fredriksson
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
magnus.fredriksson@jmg.gu.se
031-786 1196

Postadress: Box 710, 40530 Göteborg
Besöksadress: Seminariegatan 1B , 41313 Göteborg


Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (Mer information)
Box 710
405 30 Göteborg
www.jmg.gu.se
jmg@jmg.gu.se
Fax: 031-786 4950
Besöksadress: Seminariegatan 1 B , 413 13 Göteborg

Om Magnus Fredriksson

Jag disputerade 2008 med avhandlingen "Företagens Ansvar/Marknadens Retorik. En analys av företags strategiska kommunikationsarbete" 

Då som nu fokuserar min forskning på organisationers kommunikation sett i ljuset av professionella, organisatoriska och samhälleliga normer, värderingar och idéer. Jag har bland annat studerat vad det är för principer som styr myndigheters kommunikationsarbete, hur företag kommunicerar sitt sociala ansvarstagande, hur myndigheter och andra offentliga förvaltningar kommunicerar i samband med kriser, hur företag och myndigheter anpassar sin verksamhet till medierna i allmänhet och sitt kommunikationsarbete i synnerhet.
 

Pågående forskning

Jag leder två forskningsprojekt dels Från lilla riksvapnet till varumärke: en analys av hur svenska myndigheters profileringsarbete har förändrats från början av 1970-talet fram till idag dels Ledningsformer och myndigheters medialisering: översättningar och konsekvenser Jag medverkar dessutom i projektet "Mediatization of, in and between organizations - prevalence, dynamics and consequences in private, public and civic sectors" som drivs av Josef Pallas vid Företagsekonomiska institutionen, Uppsala universitet och Accountable Governance som drivs av Thomas Schillemans vid Utrecht University School of Governance.

Avslutade forskningsprojekt

Företags ansvar. Marknadens retorik

”Med löpsedel som uppdrag”, Forskningsprojekt om medialiseringens betydelse för svenska myndigheter som finansierades av Wallanderstiftelsen.

”Transboundary crisis communication” Forskningsprojekt  om förutsättningarna för kommunikation i samband med gränsöverskridande kriser som finansierades av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

”Media, Managers and Communication Consultants”, Forskningsprojekt om näringslivets medialisering som finansierades av Wallanderstiftelsen.

Undervisningsområden

Jag undervisar huvudsakligen i kommunikationsteori och strategisk kommunikation.

Samverkan

Jag har medverkat i två statliga utredningar och utfört utredningsuppdrag för bland annat Socialstyrelsen, Sparbanksakademin, Världskulturmuseet, Västra Götalandsregionen, Myndigheten för vårdanalys, Riksrevisionen Expertgruppen för Studier i Offentlig ekonomi, Kommunförbundet Dalsland, Galaxen med flera.

Jag föreläser ofta i sammanhang utanför universitetet , bland annat på uppdrag av Högskoleverket, Sparbanksakademin, Stockholms stad, Världskulturmuseet, Åklagarmyndigheten med flera. Några exempel på föreläsningar

  • Myndigheter och medier
  • Med synlighet som ledstjärna – principer för myndigheters kommunikation
  • Varumärken och offentliga förvaltningar - en (o)möjlig kombination?
  • Myten om strategisk kommunikation
  • Hållbar kommunikation för stärkt varumärke
  • Befinner sig åklagarväsendet i en förtroendekris? Går det att påverka förtroende?
  • Organisationer i ett förändrat medieklimat
  • Årsredovisningen – en del av varumärkesarbetet?
  • Marknadsföring i offentlig sektor

 

Senaste publikationer

En fråga om tillgång, kvalité och arbetsvillkor. Mediebilden av äldreomsorgen i fyra svenska lokaltidningar
Magnus Fredriksson, Christian Mossberg
Göteborg, Institutionen för journalistik, medier och kommunkation, Rapport 2020
Rapport

Public Sector Communication and Mediatization
Magnus Fredriksson, Josef Pallas
The Handbook of Public Sector Communication, Hoboken, NJ, John Wiley & Sons, Inc., Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Introduction to Part II. Public Sector Communication, Organizations, Stakeholders, and Employees
Magnus Fredriksson
The Handbook of Public Sector Communication, Hoboken, NJ, John Wiley & Sons, Inc., Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Public Relations
Magnus Fredriksson
The SAGE International Encyclopedia of Mass Media and Society. Debra L. Merskin (red.), Sage, Bidrag till encyklopedi 2019
Bidrag till encyklopedi

Strategic communication
Magnus Fredriksson
The SAGE International Encyclopedia of Mass Media and Society. Debra L. Merskin (red.), SAGE Publications, Inc., Bidrag till encyklopedi 2019
Bidrag till encyklopedi

New governance practices? How the global media landscape influences public sector organizations.
Ulla Eriksson-Zetterquist, Magnus Fredriksson, Josef Pallas
New Institutionalism Workshop, March 15-16 2019 Uppsala University, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Media relations
Magnus Fredriksson, Josef Pallas
The International Encyclopedia of Strategic Communication., John Wiley & Sons, Inc., Bidrag till encyklopedi 2018
Bidrag till encyklopedi

Media, News
Magnus Fredriksson, Josef Pallas
The International Encyclopedia of Strategic Communication., Bidrag till encyklopedi 2018
Bidrag till encyklopedi

Visar 71 - 78 av 78

2006

Ensidigheter i svensk forskning om organisationers kommunikation
Magnus Fredriksson
Makten över kommunikationen. Communique 2006, Paper i proceeding 2006
Paper i proceeding

The search for confidence. Expectations on corporate responsibility in Sweden
Magnus Fredriksson
The 7th Annual EUPRERA Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2006
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Symbolic Dimensions of Subpolitics. Strategic Communication in the Light of Ulrich Beck’s Theories on Reflexive Modernisation
Magnus Fredriksson
The 56th Annual Conference of the International Communication Association , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2006
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Svensk forskning om strategisk kommunikation
Magnus Fredriksson
Nyhetsbrevet i, Artikel i övriga tidskrifter 2006
Artikel i övriga tidskrifter

2005

Förväntningar på företags ansvarstagande
Magnus Fredriksson
17:e nordiska konferensen för medie- och kommunikationsforskning, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2005
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2004

2002

Bilavgaserna och den allmänna opinionen : åsikter och handlingsberedskap
Kent Asp, Magnus Fredriksson
Göteborg, Institutionen för journalistik och masskommunikation, Bok 2002
Bok

2001

The Moment-Space Time Line Interview som redskap för att nå kunskap om människors användning av information.
Magnus Fredriksson
Institutionen för journalistik och masskommunikation, Artikel i övriga tidskrifter 2001
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 71 - 78 av 78

Sidansvarig: Cajsa Malmström|Sidan uppdaterades: 2017-11-01
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://jmg.gu.se/om-institutionen/personal/?languageId=100000&disableRedirect=true&returnUrl=http%3A%2F%2Fjmg.gu.se%2Fenglish%2Fabout-us%2Fstaff%2F%3FpublicationPageNumber%3D8%26selectedTab%3D2%26languageId%3D100001%26userId%3Dxfredm&publicationPageNumber=8&selectedTab=2&userId=xfredm
Utskriftsdatum: 2020-04-04