Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Magnus Fredriksson

Universitetslektor

Magnus Fredriksson
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
magnus.fredriksson@jmg.gu.se
031-786 1196

Postadress: Box 710, 40530 Göteborg
Besöksadress: Seminariegatan 1B , 41313 Göteborg


Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (Mer information)
Box 710
405 30 Göteborg
www.jmg.gu.se
jmg@jmg.gu.se
Fax: 031-786 4950
Besöksadress: Seminariegatan 1 B , 413 13 Göteborg

Om Magnus Fredriksson

Jag disputerade 2008 med avhandlingen "Företagens Ansvar/Marknadens Retorik. En analys av företags strategiska kommunikationsarbete" 

Då som nu fokuserar min forskning på organisationers kommunikation sett i ljuset av professionella, organisatoriska och samhälleliga normer, värderingar och idéer. Jag har bland annat studerat vad det är för principer som styr myndigheters kommunikationsarbete, hur företag kommunicerar sitt sociala ansvarstagande, hur myndigheter och andra offentliga förvaltningar kommunicerar i samband med kriser, hur företag och myndigheter anpassar sin verksamhet till medierna i allmänhet och sitt kommunikationsarbete i synnerhet.
 

Pågående forskning

Jag leder två forskningsprojekt dels Från lilla riksvapnet till varumärke: en analys av hur svenska myndigheters profileringsarbete har förändrats från början av 1970-talet fram till idag dels Ledningsformer och myndigheters medialisering: översättningar och konsekvenser Jag medverkar dessutom i projektet "Mediatization of, in and between organizations - prevalence, dynamics and consequences in private, public and civic sectors" som drivs av Josef Pallas vid Företagsekonomiska institutionen, Uppsala universitet och Accountable Governance som drivs av Thomas Schillemans vid Utrecht University School of Governance.

Avslutade forskningsprojekt

Företags ansvar. Marknadens retorik

”Med löpsedel som uppdrag”, Forskningsprojekt om medialiseringens betydelse för svenska myndigheter som finansierades av Wallanderstiftelsen.

”Transboundary crisis communication” Forskningsprojekt  om förutsättningarna för kommunikation i samband med gränsöverskridande kriser som finansierades av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

”Media, Managers and Communication Consultants”, Forskningsprojekt om näringslivets medialisering som finansierades av Wallanderstiftelsen.

Undervisningsområden

Jag undervisar huvudsakligen i kommunikationsteori och strategisk kommunikation.

Samverkan

Jag har medverkat i två statliga utredningar och utfört utredningsuppdrag för bland annat Socialstyrelsen, Sparbanksakademin, Världskulturmuseet, Västra Götalandsregionen, Myndigheten för vårdanalys, Riksrevisionen Expertgruppen för Studier i Offentlig ekonomi, Kommunförbundet Dalsland, Galaxen med flera.

Jag föreläser ofta i sammanhang utanför universitetet , bland annat på uppdrag av Högskoleverket, Sparbanksakademin, Stockholms stad, Världskulturmuseet, Åklagarmyndigheten med flera. Några exempel på föreläsningar

  • Myndigheter och medier
  • Med synlighet som ledstjärna – principer för myndigheters kommunikation
  • Varumärken och offentliga förvaltningar - en (o)möjlig kombination?
  • Myten om strategisk kommunikation
  • Hållbar kommunikation för stärkt varumärke
  • Befinner sig åklagarväsendet i en förtroendekris? Går det att påverka förtroende?
  • Organisationer i ett förändrat medieklimat
  • Årsredovisningen – en del av varumärkesarbetet?
  • Marknadsföring i offentlig sektor

 

Senaste publikationer

En fråga om tillgång, kvalité och arbetsvillkor. Mediebilden av äldreomsorgen i fyra svenska lokaltidningar
Magnus Fredriksson, Christian Mossberg
Göteborg, Institutionen för journalistik, medier och kommunkation, Rapport 2020
Rapport

Public Sector Communication and Mediatization
Magnus Fredriksson, Josef Pallas
The Handbook of Public Sector Communication, Hoboken, NJ, John Wiley & Sons, Inc., Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Introduction to Part II. Public Sector Communication, Organizations, Stakeholders, and Employees
Magnus Fredriksson
The Handbook of Public Sector Communication, Hoboken, NJ, John Wiley & Sons, Inc., Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Public Relations
Magnus Fredriksson
The SAGE International Encyclopedia of Mass Media and Society. Debra L. Merskin (red.), Sage, Bidrag till encyklopedi 2019
Bidrag till encyklopedi

Strategic communication
Magnus Fredriksson
The SAGE International Encyclopedia of Mass Media and Society. Debra L. Merskin (red.), SAGE Publications, Inc., Bidrag till encyklopedi 2019
Bidrag till encyklopedi

New governance practices? How the global media landscape influences public sector organizations.
Ulla Eriksson-Zetterquist, Magnus Fredriksson, Josef Pallas
New Institutionalism Workshop, March 15-16 2019 Uppsala University, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Media relations
Magnus Fredriksson, Josef Pallas
The International Encyclopedia of Strategic Communication., John Wiley & Sons, Inc., Bidrag till encyklopedi 2018
Bidrag till encyklopedi

Media, News
Magnus Fredriksson, Josef Pallas
The International Encyclopedia of Strategic Communication., Bidrag till encyklopedi 2018
Bidrag till encyklopedi

Visar 31 - 40 av 78

2014

Management matters: An analysis of factors determine orientations towards reputation among government agencies in Sweden
Magnus Fredriksson
The Annual Euprera Conference. September 11 to 13, 2014, Brussels, Brusels, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Crisis Communication as Institutional Maintenance
Magnus Fredriksson
Public Relations Inquiry, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

When two ideals collide:Balancing transparency and consistency in public sector communication
Magnus Fredriksson, Lee Edwards
Paper presented at the 5th European Communication Conference, Lisbon 12-15th of November 2014, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Creativity caged in translation: a neo-institutional perspective on crisis communication
Magnus Fredriksson, Eva-Karin Olsson, Josef Pallas
Revista Internacional de Relaciones Públicas, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

A Model for Evaluating Corporate Environmental Communication
Magnus Fredriksson, Eva-Karin Olsson
Ralph Tench , William Sun , Brian Jones (ed.) Communicating Corporate Social Responsibility: Perspectives and Practice (Critical Studies on Corporate Responsibility, Governance and Sustainability, Volume 6), Bingley, Emerald Books, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Media enactments: where to look for inspiration in mediatization studies
Magnus Fredriksson, Josef Pallas
Organizations and the media. Organizing in a mediatized world, London, Routledge, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Rop på samverkan kan leda till korruption
Josef Pallas, Magnus Fredriksson
Svenska Dagbladet 7/1-2014, Övrigt 2014
Övrigt

Den medialiserade myndigheten. En analys av svenska myndigheters anpassningar till medielogiken
Magnus Fredriksson, Josef Pallas
Göteborg, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet, Rapport 2014
Rapport

Determinants of Mediatization. An Analysis of the Adaptation of Swedish Government Agencies to News Media
Magnus Fredriksson, Josef Pallas, Thomas Schillemans
Rethinking the Mediatization of Politics, 25-26 April 2014, London School of Economics and Political Science, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 31 - 40 av 78

Sidansvarig: Cajsa Malmström|Sidan uppdaterades: 2017-11-01
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://jmg.gu.se/om-institutionen/personal/?languageId=100000&disableRedirect=true&returnUrl=http%3A%2F%2Fjmg.gu.se%2Fenglish%2Fabout-us%2Fstaff%2F%3FtipFriend%3Dtrue%26tipUrl%3Dhttp%253A%252F%252Fjmg.gu.se%252Fenglish%252Fabout-us%252Fstaff%252F%253FpublicationPageNumber%253D4%2526selectedTab%253D2%2526languageId%253D100001%2526userId%253Dxfredm%26publicationPageNumber%3D4%26selectedTab%3D2%26languageId%3D100001%26userId%3Dxfredm&tipFriend=true&tipUrl=http%3A%2F%2Fjmg.gu.se%2Fenglish%2Fabout-us%2Fstaff%2F%3FpublicationPageNumber%3D4%26selectedTab%3D2%26languageId%3D100001%26userId%3Dxfredm&publicationPageNumber=4&selectedTab=2&userId=xfredm
Utskriftsdatum: 2020-03-31