Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Marie Grusell

Universitetslektor

Marie Grusell
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
marie.grusell@jmg.gu.se
031-786 4985
0706-721996

Postadress: Box 710, 40530 Göteborg
Besöksadress: Seminariegatan 1B , 41313 Göteborg
Arbetsuppgifter: Studeirektor medie- och kommunikation


Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (Mer information)
Box 710
405 30 Göteborg
www.jmg.gu.se
jmg@jmg.gu.se
Fax: 031-786 4950
Besöksadress: Seminariegatan 1 B , 413 13 Göteborg

Om Marie Grusell

Marie Grusell disputerade 2008 med avhandlingen Reklam – en objuden gäst? Allmänhetens uppfattningar om reklam i morgonpress och tv.

Sedan disputation har hon såväl fördjupat sin forskning som varit en aktiv del i JMG:s utbildningsprogram i rollen som studierektor för medie- och kommunikationsvetenskap (MKV) sedan 2015.

Under 2018 och 2019 var hon medredaktör för de populärvetenskapliga publikationerna Snabbtänkt och Euroflections.

Forskningsintresse
Marie Grusell forskar inom ämnen som strategisk kommunikation, politisk kommunikation, medier och reklam.

Hennes forskningsfokus kan sammanfattas under temat:
Påverkan - på nya villkor

Under detta paraply sker hennes forskning inom följande tre delområden:

  1. Strategisk politisk kommunikation
  2. Digitala medier
  3. Reklam och opinion

Pågående projekt
Snabbtänkt och Euroflections
Marie Grusell är en av fyra redaktörer (tillsammans med Lars Nord, Niklas Bolin och Kajsa Falasca) till de två populärvetenskapliga publikationerna Snabbtänkt (2018) och Euroflections (2019). I dessa publikationer medverkar ett stort antal svenska och internationella forskare som bidrar med kortare analyser kring olika aspekter (väljare, partier och medier) av Riksdagsvalet 2018 och av EU-valet 2019. Rapporterna kan ses som en brygga mellan forskning och samhället och är på många sätt unika i sin genre.
Strategisk politisk kommunikation
En huvudfråga i jämförande studier av politisk kommunikation är huruvida internationella tendenser i form av professionaliserade politiska kampanjer, avklingande partipolitiska lojaliteter bland medborgare och mer oberoende medier slår igenom på nationell nivå.

Teorier om en generell amerikanisering tillbakavisas i dag av flera ledande forskare och begreppen modernisering eller hybridisering anses allmänt mer rimliga som teoretiska utgångspunkter. Vilka uttryck tar detta sig i ett nationellt politiskt kommunikationssystem med olika förutsättningar?

Tillsammans med professor Lars Nord (DEMICOM) undersöks partiernas strategiska kommunikation vilket sker i valrörelsestudierna sedan 2009 och framåt. Syftet är att belysa hur svensk politisk kommunikation påverkas av olika förändringstendenser. Detta undersöks via en kombination av upprepande intervjuer med nyckelaktörer (partisekreterare/kampanjansvariga) samt enkätstudier.

Projektet avrapporteras löpande.
Forskning inom sociala medier
Inom ramen för digitala medier forskar Marie Grusell även om sociala medier. Denna del är en avknoppning från området politisk strategisk kommunikation, men som har utvecklats till att bli ett eget självständigt område.

Under såväl EU-valet 2009 och riksdagsvalet 2010 har hon undersökt hur de politiska partierna använder sig av sociala medier (Twitter) i sin kommunikation med väljaren. Vid valrörelsen 2018 undersökte hon partiledares kommunikation på plattformen Instagram.
Samverkan
Samarbetar med professor Lars Nord, Mittuniversitetet (DEMICOM) i Sundsvall.

Bilder

Fler bilder, även högupplösta, finns i universitets bilddatabas. Sök på personens namn eller på JMG.

Senaste publikationer

30 seconds politics, 30 years too late. Political TV advertising in Swedish election campaigns 2006-2018
Marie Grusell, Lars Nord
The Central European Journal of Communication, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

”EU-valet var mest av allt 28 nationella val”.
Marie Grusell, Lars Nord, Nicklas Bolin, Kajsa Falasca
DN Debatt 13 juni, Artikel i dagstidning 2019
Artikel i dagstidning

"The whys of political party professionalization: Experiences from a decade of inside information exchange with party campaign managers in Sweden"
Marie Grusell, Lars Nord
Paper presented at Political Communication Research Section for presentation at the annual conference of the International Association for Media and Communication Research, IAMCR 2019, in Madrid, Spain from 7 to 11 July 2019., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

“Intimate Instagram: Pictures of Swedish political party leaders in the national election campaign 2018”
Marie Grusell, Lars Nord
Paper presented at Political Communication Research Section for presentation at the annual conference of the International Association for Media and Communication Research, IAMCR 2019, in Madrid, Spain from 7 to 11 July 2019., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Instagram – det nya svarta?
Marie Grusell, Beata Jungselius
Snabbtänkt. Reflektioner från valet 2018 av ledande forskare, Sundsvall, Demicom, MIUN, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Arbetet med målgrupper blir allt viktigare
Marie Grusell
Snabbtänkt: Reflektioner från valet 2018 av ledande forskare, Sundsvall , DEMICOM, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Snabbtänkt Reflektioner från valet 2018 av ledande forskare
Marie Grusell, Lars Nord, Niklas Bolin, Kajsa Falasca
Sundsvall, DEMICOM, MIUN, Samlingsverk 2018
Samlingsverk

”De partier som tänker nytt kommer att vinna valet 2022”
Marie Grusell, Lars Nord, Niklas Bolin, Kajsa Falasca
Dagens nyheter, Artikel i dagstidning 2018
Artikel i dagstidning

Sociala medier i svenska medierörelser.
Marie Grusell
När makten står på spel – journalistik i valrörelser., Stockholm, Institutet för mediestudier , Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Setting the Trend or Changing the Game? Professionalization and Digitalization of Election Campaigns in Sweden
Marie Grusell, Lars Nord
Journal of Political Marketing , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 58

2019

30 seconds politics, 30 years too late. Political TV advertising in Swedish election campaigns 2006-2018
Marie Grusell, Lars Nord
The Central European Journal of Communication, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

”EU-valet var mest av allt 28 nationella val”.
Marie Grusell, Lars Nord, Nicklas Bolin, Kajsa Falasca
DN Debatt 13 juni, Artikel i dagstidning 2019
Artikel i dagstidning

"The whys of political party professionalization: Experiences from a decade of inside information exchange with party campaign managers in Sweden"
Marie Grusell, Lars Nord
Paper presented at Political Communication Research Section for presentation at the annual conference of the International Association for Media and Communication Research, IAMCR 2019, in Madrid, Spain from 7 to 11 July 2019., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

“Intimate Instagram: Pictures of Swedish political party leaders in the national election campaign 2018”
Marie Grusell, Lars Nord
Paper presented at Political Communication Research Section for presentation at the annual conference of the International Association for Media and Communication Research, IAMCR 2019, in Madrid, Spain from 7 to 11 July 2019., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2018

Instagram – det nya svarta?
Marie Grusell, Beata Jungselius
Snabbtänkt. Reflektioner från valet 2018 av ledande forskare, Sundsvall, Demicom, MIUN, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Arbetet med målgrupper blir allt viktigare
Marie Grusell
Snabbtänkt: Reflektioner från valet 2018 av ledande forskare, Sundsvall , DEMICOM, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Snabbtänkt Reflektioner från valet 2018 av ledande forskare
Marie Grusell, Lars Nord, Niklas Bolin, Kajsa Falasca
Sundsvall, DEMICOM, MIUN, Samlingsverk 2018
Samlingsverk

”De partier som tänker nytt kommer att vinna valet 2022”
Marie Grusell, Lars Nord, Niklas Bolin, Kajsa Falasca
Dagens nyheter, Artikel i dagstidning 2018
Artikel i dagstidning

2017

Sociala medier i svenska medierörelser.
Marie Grusell
När makten står på spel – journalistik i valrörelser., Stockholm, Institutet för mediestudier , Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

Setting the Trend or Changing the Game? Professionalization and Digitalization of Election Campaigns in Sweden
Marie Grusell, Lars Nord
Journal of Political Marketing , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 58

Sidansvarig: Cajsa Malmström|Sidan uppdaterades: 2017-11-01
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://jmg.gu.se/om-institutionen/personal/?userId=xgruma&userName=Marie+Grusell
Utskriftsdatum: 2019-12-06