Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Nicklas Håkansson

Universitetslektor

Nicklas Håkansson
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
nicklas.hakansson@jmg.gu.se
031-786 4944

Postadress: Box 710, 40530 Göteborg
Besöksadress: Seminariegatan 1B , 41313 Göteborg


Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (Mer information)
Box 710
405 30 Göteborg
www.jmg.gu.se
jmg@jmg.gu.se
Fax: 031-786 4950
Besöksadress: Seminariegatan 1 B , 413 13 Göteborg

Om Nicklas Håkansson

Nicklas Håkansson är docent och universitetslektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid JMG. Han har doktorsexamen i statsvetenskap från Göteborgs universitet.

Bakgrund

Examina

  • FD i statsvetenskap 2000
  • FL i statsvetenskap 1996
  • FK (statsvetenskap, medie- och kommunikationsvetenskap, idéhistoria)1993, samtliga vid Göteborgs universitet.
     

Anställningar

  • Göteborgs universitet, medie- och kommunikationsvetenskap: universitetslektor 2011-
  • Högskolan i Halmstad, statsvetenskap: universitetslektor 2003-2011
  • Högskolan Väst: medie- och kommunikationsvetenskap, universitetslektor 2001-2003, universitetsadjunkt 2000-2001
  • Göteborgs universitet, statsvetenskap: doktorand 1996-1999
  • Göteborgs universitet, Centrum för studier av offentlig sektor (CEFOS): forskare 1999-2003
  • Gästforskare: Dept of Politics and Economics, Nottingham Trent University 1997-1998; Institutt for samfunnsforskning ISF, Oslo 2002

Forskningsområden

Mina forskningsintressen återfinns inom fältet politisk kommunikation, särskilt politiskt språk/retorik och politisk propaganda.

Forskningsinriktningen kan karaktäriseras som liggande i skärningspunkten mellan statsvetenskapliga frågeställningar om förutsättningar för demokratisk offentlighet och opinionsbildning å ena sidan och medie- och kommunikationsvetenskapliga om journalistik och medieförändringar å den andra. Teoretiskt berör jag såväl demokratiteorier som teorier om opinionsbildning och mediernas betydelse i det offentliga samtalet.

Nyckelord: Politisk kommunikation, opinionsbildning, politisk retorik och propaganda, valrörelser, journalistik och politik.

Pågående forskning

Det politiska ansvarsutkrävandets medialisering - svenska mediers gestaltning av miljö- och industrikriser under fyra decennier (Projektledare: Bengt Johansson). Anslagsgivare: Vetenskapsrådet.

Hundra års valaffischer: Medborgarsyn och kommunikationsstrategier i en seglivad kampanjkanal
(Ridderstads stiftelse för historisk grafisk forskning.) Övriga deltagare är Bengt Johansson och Orla Vigsø.

 

Avslutade forskningsprojekt

Political Communication Cultures in Western Europe
(European Science Foundation (ESF)/Eurocores/Vetenskapsrådet 2008-10). Projektledare prof Barbara Pfetsch, Freie Universität Berlin. Huvudforskare Sverige: Nicklas Håkansson. www.communication-cultures.de

Att hålla ord: partiers löftesgivande och löftesuppfyllande (Vetenskapsrådet 2008-11). Övriga deltagare: prof Henrik Oscarsson, Göteborgs universitet (projektledare) samt FD Elin Naurin, Göteborgs universitet.

Undervisning

Medie- och kommunikationsvetenskap (MKV):

  • Kandidatprogram + fristående kurser: opinionsbildning, offentlighet, politisk kommunikation

Programansvarig för det internationella masterprogrammet i politisk kommunikation (POLCOM):

  • Political Communication 30hp, Citizens, Politicians and the Media, 15hp

Handledning och examination av uppsatser i MKV och journalistik:

  • Kandidat, magister, master

Handledning på forskarutbildningen i journalistik, medier och kommunikation

Bilder

Fler bilder, även högupplösta, finns i universitets bilddatabas. Sök på personens namn eller på JMG.

Senaste publikationer

Nyheter i public service och kommersiella etermedier: en jämförelse
Nicklas Håkansson
Handbok i journalistikforskning. Andra reviderade upplagan, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Sweden
Bengt Johansson, Nicklas Håkansson
2019 European elections campaign. Images, topics, media in the 28 Member States (E. Novelli & B Johansson (eds.) , Bryssel, Directorate-General for Communication (European Parliament) , University Roma Tre , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Ojämställda bilder: Kvinnor och män på svenska valaffischer
Nicklas Håkansson, Bengt Johansson, Orla Vigsø
Holgersson, U & Wängnerud, L (red, 2018) Rösträttens århundrade : kampen, utvecklingen och framtiden för demokratin i Sverige, Makadam förlag, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

En kampanjkanalernas dinosaurie?
Nicklas Håkansson
Snabbtänkt - reflektioner från valet 2018 av ledande forskare, Sundsvall, Mittuniversitetet, DEMICOM, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

From Propaganda to Image Building: Four Phases of Swedish Election Poster History
Nicklas Håkansson, Bengt Johansson, Orla Vigsø
Holtz-Bacha C. & Johansson B. (eds.). Election Posters Around the Globe, Cham, Springer , Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Filmer, affischer och en massa pengar – partiernas valreklam 2014
Nicklas Håkansson, Bengt Johansson, Orla Vigsø
Johansson B. & Truedsson (red.). När makten står på spel: Journalistik i valrörelser , Stockholm, Institutet för mediestudier, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

The Mediatization of Political Accountability: Politics, the News Media Logic and Industrial Crises in the 1980s and 2000s
Monika Djerf-Pierre, Mats Ekström, Nicklas Håkansson, Bengt Johansson
Making Sense of Mediatized Politics. Theoretical and Empirical Perspectives, Routledge, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Media logics and changes in news reporting
Patrick Donges, Nicklas Håkansson, Günther Lengauer
Pfetsch, B. (ed.). Political Communication Cultures in Western Europe: Attitudes of Political Actors and Journalists in Nine Countries. , Basingstoke, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Visar 11 - 20 av 39

2014

From propaganda to image building: Four phases of Swedish election poster history.
Nicklas Håkansson, Bengt Johansson, Orla Vigsø
XVII Nordic Political Science Congress (NOPSA), Göteborg 12-15.08.2014., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Democratic demands on the media
Nicklas Håkansson, Eva Mayerhöffer
Political Communication Cultures in Western Europe: Attitudes of Political Actors and Journalists in Nine Countries. Barbara Pfetsch (ed.), Basingstoke, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

2013

Enter the professionals: Shifting logics of election broadcasts in Sweden
Peter Esaiasson, Nicklas Håkansson
Djerf-Pierre M. & Ekström M. (eds.). A History of Swedish Broadcasting, Göteborg, Nordicom, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Changing party strategies in election campaigns? An investigation of 4000 election promises during 20 years in Sweden
Nicklas Håkansson, Elin Naurin
Midwestern Political Science Association’s Meeting, Chicago. Panel 26-9 Party Behavior and Electoral Systems, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2012

Who is the citizen? A century of voter appeals in Swedish election posters in light of changing voting behaviour and political communication.
Nicklas Håkansson
ECREA 4th European Communication Conference, Political Communication section, Istanbul, 24-27.10.2012, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2012
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2011

News Media in the Pledge Chain: Mediated election Pledges in Sweden.
Nicklas Håkansson, Elin Naurin
Paper prepared for the XVI Nordic Political Science Congress (NOPSA), Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2011
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2010

Great expectations: Elites' democratic demands on the media
Nicklas Håkansson, Eva Mayerhöffer
Paper presented at the Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Singapore, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2010
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

‘Great Expectations: Elites’ democratic demands on the media’
Nicklas Håkansson, Eva Mayerhöffer
Paper presented at the Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Singapore 22-26.6 2010. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2010
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 11 - 20 av 39

Sidansvarig: Cajsa Malmström|Sidan uppdaterades: 2017-11-01
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?