Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Magnus Fredriksson

Universitetslektor

Magnus Fredriksson
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
magnus.fredriksson@jmg.gu.se
031-786 1196

Postadress: Box 710, 40530 Göteborg
Besöksadress: Seminariegatan 1B , 41313 Göteborg


Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (Mer information)
Box 710
405 30 Göteborg
www.jmg.gu.se
jmg@jmg.gu.se
Fax: 031-786 4950
Besöksadress: Seminariegatan 1 B , 413 13 Göteborg

Om Magnus Fredriksson

Jag disputerade 2008 med avhandlingen "Företagens Ansvar/Marknadens Retorik. En analys av företags strategiska kommunikationsarbete" 

Då som nu fokuserar min forskning på organisationers kommunikation och betydelsen av professionella, organisatoriska och samhälleliga normer, värderingar och idéer. Jag har bland annat studerat vad det är för principer som styr myndigheters kommunikationsarbete, hur företag kommunicerar sitt sociala ansvarstagande, hur myndigheter och andra offentliga förvaltningar kommunicerar i samband med kriser, hur företag och myndigheter anpassar sin verksamhet till medier.
 

Pågående forskning

Jag leder ett forskningsprojekt Från lilla riksvapnet till varumärke: en analys av hur svenska myndigheters profileringsarbete har förändrats från början av 1970-talet fram till idag 

Jag medverkar dessutom i projektet "Mediatization of, in and between organizations - prevalence, dynamics and consequences in private, public and civic sectors" som drivs av Josef Pallas vid Företagsekonomiska institutionen, Uppsala universitet och Accountable Governance som drivs av Thomas Schillemans vid Utrecht University School of Governance.

Avslutade forskningsprojekt

"Ledningsformer och myndigheters medialisering: översättningar och konsekvenser" Projekt om medialiseringens betydelse för verksamheter vis svenska myndigheter, finansierat av Vetenskapsrådet 

”Med löpsedel som uppdrag”, Forskningsprojekt om medialiseringens betydelse för svenska myndigheter som finansierades av Wallanderstiftelsen.

”Transboundary crisis communication” Forskningsprojekt  om förutsättningarna för kommunikation i samband med gränsöverskridande kriser som finansierades av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

”Media, Managers and Communication Consultants”, Forskningsprojekt om näringslivets medialisering som finansierades av Wallanderstiftelsen.

"Företags ansvar. Marknadens retorik"

Undervisningsområden

Jag undervisar huvudsakligen i kommunikationsteori och strategisk kommunikation.

Samverkan

Jag medverkar i samverkansprojektet PAUS (Personrörlighet för Akademin med Utbildningsfokus och Studentmedverkan) som finansieras av Vinnova. Projektet syftar till att stärka samverkan  mellan akademi och omgivande samhället. I projektet samarbetar jag med Göteborgsregionen.

Jag har medverkat i två statliga utredningar och utfört utredningsuppdrag för bland annat Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi, Kommunförbundet Dalsland, Myndigheten för vårdanalys, Riksrevisionen, Socialstyrelsen, Sparbanksakademin, Världskulturmuseet, Västra Götalandsregionen med flera.

Jag håller i utbildningar och föreläser ofta i sammanhang utanför universitetet. Jag har bland annat arbetat på uppdrag av Högskoleverket, Sparbanksakademin, Stockholms stad, Världskulturmuseet, Åklagarmyndigheten med flera.

Senaste publikationer

When do people choose to be informed? Predictors of information-seeking in the choice of primary care provider in Sweden
C. Hoffstedt, Magnus Fredriksson, H. Lenhoff, U. Winblad
Health Economics Policy and Law, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

En fråga om tillgång, kvalité och arbetsvillkor. Mediebilden av äldreomsorgen i fyra svenska lokaltidningar
Magnus Fredriksson, Christian Mossberg
Göteborg, Institutionen för journalistik, medier och kommunkation, Rapport 2020
Rapport

Public Sector Communication and Mediatization
Magnus Fredriksson, Josef Pallas
The Handbook of Public Sector Communication, Hoboken, NJ, John Wiley & Sons, Inc., Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Introduction to Part II. Public Sector Communication, Organizations, Stakeholders, and Employees
Magnus Fredriksson
The Handbook of Public Sector Communication, Hoboken, NJ, John Wiley & Sons, Inc., Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Public Relations
Magnus Fredriksson
The SAGE International Encyclopedia of Mass Media and Society. Debra L. Merskin (red.), Sage, Bidrag till encyklopedi 2019
Bidrag till encyklopedi

Strategic communication
Magnus Fredriksson
The SAGE International Encyclopedia of Mass Media and Society. Debra L. Merskin (red.), SAGE Publications, Inc., Bidrag till encyklopedi 2019
Bidrag till encyklopedi

New governance practices? How the global media landscape influences public sector organizations.
Ulla Eriksson-Zetterquist, Magnus Fredriksson, Josef Pallas
New Institutionalism Workshop, March 15-16 2019 Uppsala University, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Media relations
Magnus Fredriksson, Josef Pallas
The International Encyclopedia of Strategic Communication., John Wiley & Sons, Inc., Bidrag till encyklopedi 2018
Bidrag till encyklopedi

Visar 11 - 20 av 79

2018

Media, News
Magnus Fredriksson, Josef Pallas
The International Encyclopedia of Strategic Communication., Bidrag till encyklopedi 2018
Bidrag till encyklopedi

New Public Management
Magnus Fredriksson, Josef Pallas
The International Encyclopedia of Strategic Communication., John Wiley & Sons, Inc., Bidrag till encyklopedi 2018
Bidrag till encyklopedi

Public Sector Communication
Magnus Fredriksson, Josef Pallas
Encyclopedia of Strategic Communication, Hoboken, Wiley-Blackwell, Bidrag till encyklopedi 2018
Bidrag till encyklopedi

Conclusions on the Compass, Context, Concepts, Concerns and Empirical Avenues for Public Relations
Øyvind Ihlen, Piet Verhoeven, Magnus Fredriksson
Public Relations and Social Theory. Key Figures, Concepts and Developments (2nd Edition), New York , Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Comparing Governance, Agencies and Accountability in Seven Countries
Sjors Overman, Thomas Schillemans, Paul Fawcett, Magnus Fredriksson, Per Laegreid et al.
The Calibrating Public Accountability Project Survey Report, Övrigt 2018
Övrigt

On Beck: Public Relations and Quests for Responsibility
Magnus Fredriksson
Øyvind I. & Fredriksson M. (eds) Public Relations and Social Theory. Key Figures, Concepts and Developments (2nd Edition), New York and London, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Introduction: Public Relations and Social Theory
Magnus Fredriksson, Øyvind Ihlen
Public Relations and Social Theory Key Figures, Concepts and Developments (2nd Ed.), New York and London, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

2017

Translated Inconsistency: Management Communication Under the Reign of Institutional Ambiguity
Magnus Fredriksson, J. Pallas
Management Communication Quarterly, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Management Structure Matters: An Analysis of what determines Orientations towards Reputation among Government Agencies in Sweden
Magnus Fredriksson
European Consortium for Political Research (ECPR) general conference. Oslo, Norway: 6-9 September 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 11 - 20 av 79

Sidansvarig: Cajsa Malmström|Sidan uppdaterades: 2017-11-01
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://jmg.gu.se/om-institutionen/personal/?publicationPageNumber=2&selectedTab=2&languageId=100000&disableRedirect=true&returnUrl=http%3A%2F%2Fjmg.gu.se%2Fenglish%2Fabout-us%2Fstaff%2F%3Fprint%3Dtrue%26publicationPageNumber%3D3%26selectedTab%3D2%26languageId%3D100001%26userId%3Dxfredm&userId=xfredm
Utskriftsdatum: 2020-07-06