Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Bengt Johansson

Professor

Bengt Johansson
Professor
Akademisk grad: Docent,
bengt.johansson@jmg.gu.se
031-786 4984
0702-212402

Postadress: Box 710, 40530 Göteborg
Besöksadress: Seminariegatan 1B , 41313 Göteborg


Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (Mer information)
Box 710
405 30 Göteborg
www.jmg.gu.se
jmg@jmg.gu.se
Fax: 031-786 4950
Besöksadress: Seminariegatan 1 B , 413 13 Göteborg

Om Bengt Johansson

Disputerade 1998 med avhandlingen Nyheter mitt ibland oss. Kommunala nyheter, personlig erfarenhet och lokal opinionsbildning. Studierektor för forskarutbildningen 2000-2002. Blev docent 2006 och är anställd som professor sedan 2010. Prefekt mellan 2008 och 2011 och 2013-2014 vice prefekt med ansvar för utbildningsfrågor. Dessutom ordförande i SOM-institutets styrgrupp. Övriga uppdrag är vice ordförande för sektionen i politisk kommunikation i den internationella forskarorganisationen IAMCR (International Association for Communication Research), programsensor för medievetenskapliga utbildningar vid Bergens universitet och ledamot av Vetenskapsrådets beredningsgrupp för medie- och kommunikationsvetenskap.

Forskningsintresse

Min forskningsprofil handlar olika aspekter av medier, makt och demokrati. Detta sker i huvudsak inom fältet politisk kommunikation, där jag i olika projekt studerar mediernas makt ur ett demokratiteoretiskt perspektiv.

De fält som jag för tillfället är mest engagerad i handlar om medialisering, medier och ansvarsutkrävande, politisk reklam, politiska skandaler, kriskommunikation och mediernas valrörelsebevakning.

Från 2013 har jag också ett forskningsprojekt kring digital mediemoral där intresset riktas mot hur människors sociala interaktion påverkas av det nya digitala medielandskapet.

Pågående forskning

Undervisning

I huvudsak politisk kommunikation och strategisk kommunikation. Är dessutom kursansvarig för den fakultetsgemensamma forskarutbildningskursen Att kommunicera vetenskap

Samverkan

Bloggen Mediemoralbloggen kring projektet Digital mediemoral och forskarbloggen Bengt Johansson

Bilder

Fler bilder, även högupplösta, finns i universitets bilddatabas. Sök på personens namn eller på JMG.

Senaste publikationer

Toward a global understanding of the effects of the IDEA model for designing instructional risk and crisis messages: A food contamination experiment in Sweden
Deanna Sellnow, Bengt Johansson, Timothy Sellnow, Derek Lane
Journal of Contingencies and Crisis Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Talk scandals: The power of mediated talk
Mats Ekström, Bengt Johansson
The Routledge Companion to Media and Scandal, Abingdon, Routlegde, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Metoder i medie- och kommunikationsvetenskap
Mats Ekström, Bengt Johansson
Lund, Studentlitteratur, Samlingsverk 2019
Samlingsverk

Kvantitativ innehållsanalys
Michael Karlsson, Bengt Johansson
Mats Ekström & Bengt Johansson (red.): Metoder i medie- och kommunikationsvetenskap, Studentlitteratur, Lund, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Inledning
Mats Ekström, Bengt Johansson
Mats Ekström & Bengt Johansson (red.): Metoder i medie- och kommunikationsvetenskap, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Surveyundersökningar och experiment
Bengt Johansson, Michael Karlsson
Mats Ekström & Bengt Johansson (red.): Metoder i medie- och kommunikationsvetenskap, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Medierna och offentlig styrning
Bengt Johansson
Stockholm, Tillitsdelegationen, Rapport 2018
Rapport

Visar 21 - 30 av 209

2018

2017

From Propaganda to Image Building: Four Phases of Swedish Election Poster History
Nicklas Håkansson, Bengt Johansson, Orla Vigsø
Holtz-Bacha C. & Johansson B. (eds.). Election Posters Around the Globe, Cham, Springer , Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

72 timmar. En analys av en informationskampanj
Bengt Johansson, Orla Vigsø
Stockholm, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Rapport 2017
Rapport

Sweden : Ten Years with Television Advertising
Bengt Johansson
Holtz-Bacha C. & Just M. R. (Eds). Routledge handbook of political advertising, New York, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Election Posters Around the Globe. Political Campaigning in the Public Space
Christina Holtz-Bacha, Bengt Johansson
Cham, Springer International Publishing, Samlingsverk 2017
Samlingsverk

Persuading Beyond Words: Visual Appeals in the 2014 European Election Campaign.
Tom Carlson, Bengt Johansson, Orla Vigsø
Holtz-Bacha C., Novelli E., Rafter K. (red.) Political Advertising in the 2014 European Parliament Elections, London, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Dimensions of negativity: Negative campaigning on election posters in Germany and Sweden
Christina Holtz-Bacha, Bengt Johansson
The Poster, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Balans mellan blocken men kritiskt SD-fokus
Bengt Johansson, Lars Truedson
Johansson B. & Truedsson (red.). När makten står på spel: Journalistik i valrörelser, Stockholm, Institutet för mediestudier, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Medievalrörelsen 2014. Invandringsfrågan i fokus för balanserad bevakning
Bengt Johansson
Johansson B. & Truedsson (red.). När makten står på spel: Journalistik i valrörelser, Stockholm, Institutet för mediestudier, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Vad gör en valrörelse med oss? Om relationerna mellan väljare, valda och journalister i valet 2014
Stefan Dahlberg, Bengt Johansson, Patrik Öhberg
Johansson B. & Truedsson (red.). När makten står på spel: Journalistik i valrörelser, Stockholm, Institutet för mediestudier, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 21 - 30 av 209

Sidansvarig: Cajsa Malmström|Sidan uppdaterades: 2017-11-01
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?