Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Bengt Johansson

Professor

Bengt Johansson
Professor
Akademisk grad: Docent,
bengt.johansson@jmg.gu.se
031-786 4984
0702-212402

Postadress: Box 710, 40530 Göteborg
Besöksadress: Seminariegatan 1B , 41313 Göteborg


Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (Mer information)
Box 710
405 30 Göteborg
www.jmg.gu.se
jmg@jmg.gu.se
Fax: 031-786 4950
Besöksadress: Seminariegatan 1 B , 413 13 Göteborg

Om Bengt Johansson

Disputerade 1998 med avhandlingen Nyheter mitt ibland oss. Kommunala nyheter, personlig erfarenhet och lokal opinionsbildning. Studierektor för forskarutbildningen 2000-2002. Blev docent 2006 och är anställd som professor sedan 2010. Prefekt mellan 2008 och 2011 och 2013-2014 vice prefekt med ansvar för utbildningsfrågor. Dessutom ordförande i SOM-institutets styrgrupp. Övriga uppdrag är vice ordförande för sektionen i politisk kommunikation i den internationella forskarorganisationen IAMCR (International Association for Communication Research), programsensor för medievetenskapliga utbildningar vid Bergens universitet och ledamot av Vetenskapsrådets beredningsgrupp för medie- och kommunikationsvetenskap.

Forskningsintresse

Min forskningsprofil handlar olika aspekter av medier, makt och demokrati. Detta sker i huvudsak inom fältet politisk kommunikation, där jag i olika projekt studerar mediernas makt ur ett demokratiteoretiskt perspektiv.

De fält som jag för tillfället är mest engagerad i handlar om medialisering, medier och ansvarsutkrävande, politisk reklam, politiska skandaler, kriskommunikation och mediernas valrörelsebevakning.

Från 2013 har jag också ett forskningsprojekt kring digital mediemoral där intresset riktas mot hur människors sociala interaktion påverkas av det nya digitala medielandskapet.

Pågående forskning

Undervisning

I huvudsak politisk kommunikation och strategisk kommunikation. Är dessutom kursansvarig för den fakultetsgemensamma forskarutbildningskursen Att kommunicera vetenskap

Samverkan

Bloggen Mediemoralbloggen kring projektet Digital mediemoral och forskarbloggen Bengt Johansson

Bilder

Fler bilder, även högupplösta, finns i universitets bilddatabas. Sök på personens namn eller på JMG.

Senaste publikationer

Varför driver journalister så ofta sin egen agenda?
Bengt Johansson
I Truedson, Lars (red). 13 vassa frågor om journalistik - med svar som inte stryker medhårs, Stockholm, Institutet för mediestudier, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

2019 European elections campaign. Images, topics, media in the 28 Member States
Bengt Johansson, Edoardo Novelli
Bryssel, Directorate-General for Communication (European Parliament) , University Roma Tre , Samlingsverk 2019
Samlingsverk

Secondary Crisis Communication. A question of Actual or perceived credibility?
Bengt Johansson
PROCEEDINGS OF THE INTERNATIONAL CRISIS AND RISK COMMUNICATION CONFERENCE MARCH 11-13, 2019. ORLANDO FL, USA , Orlando, University of Central Florida, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Sweden
Bengt Johansson, Nicklas Håkansson
2019 European elections campaign. Images, topics, media in the 28 Member States (E. Novelli & B Johansson (eds.) , Bryssel, Directorate-General for Communication (European Parliament) , University Roma Tre , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

EUROPEAN ELECTIONS MONITORING CENTER
Bengt Johansson, Edoardo Novelli
2019 European elections campaign. Images, topics, media in the 28 Member States (E. Novelli & B Johansson (eds.)., Bryssel, Directorate-General for Communication (European Parliament) , University Roma Tre , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

From Analogue to Digital Negativity: Attacks and Counterattacks, Satire, and Absurdism on Election Posters Offline and Online
Bengt Johansson, Christina Holtz-Bacha
Veneti, Anastasia, Jackson, Daniel, Lilleker, Darren G. (Eds.). Visual Political Communication , London, Palgrave MacMillan, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Campaigning for Europe - posters, ads and social media in the 2019 European elections
Bengt Johansson, Edoardo Novelli
Bolin, Niklas; Falasca, Kajsa; Grusell, Marie & Nord, Lars (eds.): Euroflections - Leading Academics on the European elections2019 , Sundsvall, Demicom, Mittuniversitetet, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Toward a global understanding of the effects of the IDEA model for designing instructional risk and crisis messages: A food contamination experiment in Sweden
Deanna Sellnow, Bengt Johansson, Timothy Sellnow, Derek Lane
Journal of Contingencies and Crisis Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 31 - 40 av 216

2017

Sweden : Ten Years with Television Advertising
Bengt Johansson
Holtz-Bacha C. & Just M. R. (Eds). Routledge handbook of political advertising, New York, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Election Posters Around the Globe. Political Campaigning in the Public Space
Christina Holtz-Bacha, Bengt Johansson
Cham, Springer International Publishing, Samlingsverk 2017
Samlingsverk

Persuading Beyond Words: Visual Appeals in the 2014 European Election Campaign.
Tom Carlson, Bengt Johansson, Orla Vigsø
Holtz-Bacha C., Novelli E., Rafter K. (red.) Political Advertising in the 2014 European Parliament Elections, London, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Dimensions of negativity: Negative campaigning on election posters in Germany and Sweden
Christina Holtz-Bacha, Bengt Johansson
The Poster, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Balans mellan blocken men kritiskt SD-fokus
Bengt Johansson, Lars Truedson
Johansson B. & Truedsson (red.). När makten står på spel: Journalistik i valrörelser, Stockholm, Institutet för mediestudier, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Medievalrörelsen 2014. Invandringsfrågan i fokus för balanserad bevakning
Bengt Johansson
Johansson B. & Truedsson (red.). När makten står på spel: Journalistik i valrörelser, Stockholm, Institutet för mediestudier, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Vad gör en valrörelse med oss? Om relationerna mellan väljare, valda och journalister i valet 2014
Stefan Dahlberg, Bengt Johansson, Patrik Öhberg
Johansson B. & Truedsson (red.). När makten står på spel: Journalistik i valrörelser, Stockholm, Institutet för mediestudier, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

När makten står på spel. Journalistik i valrörelser
Bengt Johansson, Lars Truedson
Stockholm, Institutet för mediestudier, Samlingsverk 2017
Samlingsverk

Filmer, affischer och en massa pengar – partiernas valreklam 2014
Nicklas Håkansson, Bengt Johansson, Orla Vigsø
Johansson B. & Truedsson (red.). När makten står på spel: Journalistik i valrörelser , Stockholm, Institutet för mediestudier, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

När bjälken sitter i betraktarens ögon: om fientliga medier-fenomenet
Jesper Strömbäck, Bengt Johansson
Truedson L. (red.). Misstron mot medier, Stockholm, Institutet för mediestudier, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 31 - 40 av 216

Sidansvarig: Cajsa Malmström|Sidan uppdaterades: 2017-11-01
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?