Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Annika Bergström

Professor

Annika Bergström
Professor , Proprefekt
Akademisk grad: Docent,
annika.bergstrom@jmg.gu.se
031-786 5178
0709-233761

Postadress: Box 710, 40530 Göteborg
Besöksadress: Seminariegatan 1 b , 41313 Göteborg


Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (Mer information)
Box 710
405 30 Göteborg
www.jmg.gu.se
jmg@jmg.gu.se
Fax: 031-786 4950
Besöksadress: Seminariegatan 1 B , 413 13 Göteborg

Om Annika Bergström

Bakgrund

Efter grundutbildning med Informationsteknik som huvudämne började jag på forskarutbildning i journalistik, medier och kommunikation. Disputerade 2005 med avhandlingen nyhetsvanor.nu. Sedan disputationen har jag arbetat som lärare och forskare vid JMG och som undersökningsledare vid SOM-institutet. Forskningen har framför allt varit inriktad på användningen av digitala medier, publikens deltagande i journalistiken, politiken och i sociala nätverk samt människors omställning från analoga till digitala medier.

Forskningsintresse

Det övergripande intresset för min forskning är mediernas publik. Medievanor, då särskilt nyhetsvanor, över tid är ett intresseområde. Kopplat till det är jag intresserad av hur vanorna förändras när nya medier, plattformar och aktörer kommer in på nyhetsarenan. Jag är också intresserad av deltagande i digitala medier och har över tid analyserat användningen av nyhetsmediernas kommentarsfunktioner och nyhetsanvändning i sociala nätverksmedier.

Pågående forskning

Jag är engagerad i ett stort forskningsprogram vid GU - Agecap - där jag studerar digitala klyftor i den äldre befolkningen och sambanden mellan användning av digitala applikationer och välbefinnande.

Undervisning

Jag undervisar i väldigt begränsad utsträckning och har mindre moment kring publikens användning av medier samt handledning på grund- och forskarnivå.


Samverkan

I mitt arbete ingår många olika samverkansaktiviteter. Jag håller med jämna mellanrum föredrag för företag inom mediebranschen, på mer publika mässor och seminarier och även inom akademins seminarieverksamhet i Göteborg och på andra orter

Senaste publikationer

Media, capability and ageing
Maria Edström, Annika Bergström
Nordmedia 2019 Communication, Creativity and Imagination: Challenging the Field. Aug 21-23, Malmö, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

E-books: In the shadow of print
Annika Bergström, Lars Höglund
Convergence. The International Journal of Research into New Media Technologies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

En digital palett
Annika Bergström
Sprickor i fasaden, GÖteborg, SOM-institutet vid Göteborgs universitet, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Same, Same but Different: Effects of mixing Web and mail modes in audience research
Annika Bergström
Rethinking Research Methods in an Age of Digital Journalism, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Books on Screens. Players in the Swedish E-book Market
Annika Bergström, Lars Höglund, Elena Maceviciute, Skans Kersti Nilsson, Birgitta Wallin et al.
Göteborg, Nordicom, Bok 2017
Bok

Kollektiv konsumtion
Annika Bergström
Andersson U. & Bergström A. (red) En brokig gemenskap, Göteborg, SOM-institutet, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Det demokratiska samtalet
Sofia Arkhede, Annika Bergström, Jonas Ohlsson
Göteborg, SOM-institutet vid Göteborgs universitet, Rapport 2017
Rapport

Visar 41 - 50 av 123

2015

The tensions of e-book creation and distribution in a small-language culture
Skans Kersti Nilsson, Elena Maceviciute, Tom Wilson, Annika Bergström, Lars Höglund
Northern Lights, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The context of internet use: From innovators to late majority
Annika Bergström
Participations: Journal of Audience & Reception Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Participatory journalism - the (r)evolution that wasn't. Content and user behavior in Sweden 2007-2013.
Michael Karlsson, Annika Bergström, Christer Clerwall, Karin Fast
Journal of Computer-Mediated Communication, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Benificial yet crappy: Journalists and audiences on obstacles and opportunities in reader comments
Annika Bergström, Ingela Wadbring
European Journal of Communication, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2014

A print crises or a local crises?
Ingela Wadbring, Annika Bergström
Local journalism around the world: Professional practices, economic foundations and political implications, Oxford, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

A print crisis or a local crisis? Local news use over 27 years
Ingela Wadbring, Annika Bergström
Local journalism around the world. Conference at Reuters Inst, Oxford, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Nationellt och lokalt i tryck och digitalt
Annika Bergström
Brytningstider. Samhälle, Opinion och Medier i Västsverige, Göteborg, SOM-institutet, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Brytningstider
Annika Bergström, Jonas Ohlsson
Bergström, Annika och Ohlsson, Jonas (red) Brytningstider. Samhälle, Opinion och Medier i Västsverige. Göteborg: SOM-institutet vid Göteborgs universitet , Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Visar 41 - 50 av 123

Sidansvarig: Cajsa Malmström|Sidan uppdaterades: 2017-11-01
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?