Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Magnus Fredriksson

Universitetslektor

Magnus Fredriksson
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
magnus.fredriksson@jmg.gu.se
031-786 1196

Postadress: Box 710, 40530 Göteborg
Besöksadress: Seminariegatan 1B , 41313 Göteborg


Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (Mer information)
Box 710
405 30 Göteborg
www.jmg.gu.se
jmg@jmg.gu.se
Fax: 031-786 4950
Besöksadress: Seminariegatan 1 B , 413 13 Göteborg

Om Magnus Fredriksson

Jag disputerade 2008 med avhandlingen "Företagens Ansvar/Marknadens Retorik. En analys av företags strategiska kommunikationsarbete" 

Då som nu fokuserar min forskning på organisationers kommunikation sett i ljuset av professionella, organisatoriska och samhälleliga normer, värderingar och idéer. Jag har bland annat studerat vad det är för principer som styr myndigheters kommunikationsarbete, hur företag kommunicerar sitt sociala ansvarstagande, hur myndigheter och andra offentliga förvaltningar kommunicerar i samband med kriser, hur företag och myndigheter anpassar sin verksamhet till medierna i allmänhet och sitt kommunikationsarbete i synnerhet.
 

Pågående forskning

Jag leder två forskningsprojekt dels Från lilla riksvapnet till varumärke: en analys av hur svenska myndigheters profileringsarbete har förändrats från början av 1970-talet fram till idag dels Ledningsformer och myndigheters medialisering: översättningar och konsekvenser Jag medverkar dessutom i projektet "Mediatization of, in and between organizations - prevalence, dynamics and consequences in private, public and civic sectors" som drivs av Josef Pallas vid Företagsekonomiska institutionen, Uppsala universitet och Accountable Governance som drivs av Thomas Schillemans vid Utrecht University School of Governance.

Avslutade forskningsprojekt

Företags ansvar. Marknadens retorik

”Med löpsedel som uppdrag”, Forskningsprojekt om medialiseringens betydelse för svenska myndigheter som finansierades av Wallanderstiftelsen.

”Transboundary crisis communication” Forskningsprojekt  om förutsättningarna för kommunikation i samband med gränsöverskridande kriser som finansierades av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

”Media, Managers and Communication Consultants”, Forskningsprojekt om näringslivets medialisering som finansierades av Wallanderstiftelsen.

Undervisningsområden

Jag undervisar huvudsakligen i kommunikationsteori och strategisk kommunikation.

Samverkan

Jag har medverkat i två statliga utredningar och utfört utredningsuppdrag för bland annat Socialstyrelsen, Sparbanksakademin, Världskulturmuseet, Västra Götalandsregionen, Myndigheten för vårdanalys, Riksrevisionen Expertgruppen för Studier i Offentlig ekonomi, Kommunförbundet Dalsland, Galaxen med flera.

Jag föreläser ofta i sammanhang utanför universitetet , bland annat på uppdrag av Högskoleverket, Sparbanksakademin, Stockholms stad, Världskulturmuseet, Åklagarmyndigheten med flera. Några exempel på föreläsningar

  • Myndigheter och medier
  • Med synlighet som ledstjärna – principer för myndigheters kommunikation
  • Varumärken och offentliga förvaltningar - en (o)möjlig kombination?
  • Myten om strategisk kommunikation
  • Hållbar kommunikation för stärkt varumärke
  • Befinner sig åklagarväsendet i en förtroendekris? Går det att påverka förtroende?
  • Organisationer i ett förändrat medieklimat
  • Årsredovisningen – en del av varumärkesarbetet?
  • Marknadsföring i offentlig sektor

 

Senaste publikationer

New governance practices? How the global media landscape influences public sector organizations.
Ulla Eriksson-Zetterquist, Magnus Fredriksson, Josef Pallas
New Institutionalism Workshop, March 15-16 2019 Uppsala University, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Strategic communication
Magnus Fredriksson
The SAGE International Encyclopedia of Mass Media and Society, SAGE Publications, Inc., Bidrag till encyklopedi 2019
Bidrag till encyklopedi

Public Relations
Magnus Fredriksson
The SAGE International Encyclopedia of Mass Media and Society, SAGE, Bidrag till encyklopedi 2019
Bidrag till encyklopedi

Media relations
Magnus Fredriksson, Josef Pallas
The International Encyclopedia of Strategic Communication., John Wiley & Sons, Inc., Bidrag till encyklopedi 2018
Bidrag till encyklopedi

Media, News
Magnus Fredriksson, Josef Pallas
The International Encyclopedia of Strategic Communication., Bidrag till encyklopedi 2018
Bidrag till encyklopedi

New Public Management
Magnus Fredriksson, Josef Pallas
The International Encyclopedia of Strategic Communication., John Wiley & Sons, Inc., Bidrag till encyklopedi 2018
Bidrag till encyklopedi

Public Sector Communication
Magnus Fredriksson, Josef Pallas
Encyclopedia of Strategic Communication, Hoboken, Wiley-Blackwell, Bidrag till encyklopedi 2018
Bidrag till encyklopedi

Conclusions on the Compass, Context, Concepts, Concerns and Empirical Avenues for Public Relations
Øyvind Ihlen, Piet Verhoeven, Magnus Fredriksson
Public Relations and Social Theory. Key Figures, Concepts and Developments (2nd Edition), New York , Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Visar 51 - 60 av 75

2010

Är vi beredda att ta ansvar för företagens öppenhet?
Magnus Fredriksson
Sparbanksakademin, Artikel i övriga tidskrifter 2010
Artikel i övriga tidskrifter

Ekonomijournalistik och andra (re)presentationer av företag.
Magnus Fredriksson
Medier och företag, Malmö, Liber, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

Corporate Reputation and the News Media in Sweden
Magnus Fredriksson, Maria Grafström
Corporate Reputation and the News Media: Agenda-Setting Whitin Business News Coverage in Developed, Emerging and Frontier markets, New York, Routledge, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

2009

Retorik ger företag möjligheter att fly från reellt ansvarstagande
Magnus Fredriksson
Sparbanksakademin, Artikel i övriga tidskrifter 2009
Artikel i övriga tidskrifter

När politiken flyttar till snabbköpet
Magnus Fredriksson
Sparbanksakademin, Artikel i övriga tidskrifter 2009
Artikel i övriga tidskrifter

Corporations, brands and responsibility in a reflexive modernity. An analysis of public corporations and the structural conditions for their choice of integrating different categories of responsibilities in their brands.
Magnus Fredriksson
19:e nordiska konferensen för medie- och kommunikationsforskning, 13-15 augusti 2009, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2009
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

On Beck : risk and sub-politics in reflexive modernity
Magnus Fredriksson
Public relations and social theory key figures and concepts, London, Routledge, Kapitel i bok 2009
Kapitel i bok

Public Relations and Social Theory. Key Figures and Concepts
Øyvind Ihlen, Beteke van Ruler, Magnus Fredriksson
London, Routledge, Samlingsverk 2009
Samlingsverk

Visar 51 - 60 av 75

Sidansvarig: Cajsa Malmström|Sidan uppdaterades: 2017-11-01
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?