Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Magnus Fredriksson

Universitetslektor

Magnus Fredriksson
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
magnus.fredriksson@jmg.gu.se
031-786 1196

Postadress: Box 710, 40530 Göteborg
Besöksadress: Seminariegatan 1B , 41313 Göteborg


Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (Mer information)
Box 710
405 30 Göteborg
www.jmg.gu.se
jmg@jmg.gu.se
Fax: 031-786 4950
Besöksadress: Seminariegatan 1 B , 413 13 Göteborg

Om Magnus Fredriksson

Jag disputerade 2008 med avhandlingen "Företagens Ansvar/Marknadens Retorik. En analys av företags strategiska kommunikationsarbete" 

Då som nu fokuserar min forskning på organisationers kommunikation och betydelsen av professionella, organisatoriska och samhälleliga normer, värderingar och idéer. Jag har bland annat studerat vad det är för principer som styr myndigheters kommunikationsarbete, hur företag kommunicerar sitt sociala ansvarstagande, hur myndigheter och andra offentliga förvaltningar kommunicerar i samband med kriser, hur företag och myndigheter anpassar sin verksamhet till medier.
 

Pågående forskning

Jag leder ett forskningsprojekt Från lilla riksvapnet till varumärke: en analys av hur svenska myndigheters profileringsarbete har förändrats från början av 1970-talet fram till idag 

Jag medverkar dessutom i projektet "Mediatization of, in and between organizations - prevalence, dynamics and consequences in private, public and civic sectors" som drivs av Josef Pallas vid Företagsekonomiska institutionen, Uppsala universitet och Accountable Governance som drivs av Thomas Schillemans vid Utrecht University School of Governance.

Avslutade forskningsprojekt

"Ledningsformer och myndigheters medialisering: översättningar och konsekvenser" Projekt om medialiseringens betydelse för verksamheter vis svenska myndigheter, finansierat av Vetenskapsrådet 

”Med löpsedel som uppdrag”, Forskningsprojekt om medialiseringens betydelse för svenska myndigheter som finansierades av Wallanderstiftelsen.

”Transboundary crisis communication” Forskningsprojekt  om förutsättningarna för kommunikation i samband med gränsöverskridande kriser som finansierades av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

”Media, Managers and Communication Consultants”, Forskningsprojekt om näringslivets medialisering som finansierades av Wallanderstiftelsen.

"Företags ansvar. Marknadens retorik"

Undervisningsområden

Jag undervisar huvudsakligen i kommunikationsteori och strategisk kommunikation.

Samverkan

Jag medverkar i samverkansprojektet PAUS (Personrörlighet för Akademin med Utbildningsfokus och Studentmedverkan) som finansieras av Vinnova. Projektet syftar till att stärka samverkan  mellan akademi och omgivande samhället. I projektet samarbetar jag med Göteborgsregionen.

Jag har medverkat i två statliga utredningar och utfört utredningsuppdrag för bland annat Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi, Kommunförbundet Dalsland, Myndigheten för vårdanalys, Riksrevisionen, Socialstyrelsen, Sparbanksakademin, Världskulturmuseet, Västra Götalandsregionen med flera.

Jag håller i utbildningar och föreläser ofta i sammanhang utanför universitetet. Jag har bland annat arbetat på uppdrag av Högskoleverket, Sparbanksakademin, Stockholms stad, Världskulturmuseet, Åklagarmyndigheten med flera.

Senaste publikationer

When do people choose to be informed? Predictors of information-seeking in the choice of primary care provider in Sweden
C. Hoffstedt, Magnus Fredriksson, H. Lenhoff, U. Winblad
Health Economics Policy and Law, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

En fråga om tillgång, kvalité och arbetsvillkor. Mediebilden av äldreomsorgen i fyra svenska lokaltidningar
Magnus Fredriksson, Christian Mossberg
Göteborg, Institutionen för journalistik, medier och kommunkation, Rapport 2020
Rapport

Public Sector Communication and Mediatization
Magnus Fredriksson, Josef Pallas
The Handbook of Public Sector Communication, Hoboken, NJ, John Wiley & Sons, Inc., Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Introduction to Part II. Public Sector Communication, Organizations, Stakeholders, and Employees
Magnus Fredriksson
The Handbook of Public Sector Communication, Hoboken, NJ, John Wiley & Sons, Inc., Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Public Relations
Magnus Fredriksson
The SAGE International Encyclopedia of Mass Media and Society. Debra L. Merskin (red.), Sage, Bidrag till encyklopedi 2019
Bidrag till encyklopedi

Strategic communication
Magnus Fredriksson
The SAGE International Encyclopedia of Mass Media and Society. Debra L. Merskin (red.), SAGE Publications, Inc., Bidrag till encyklopedi 2019
Bidrag till encyklopedi

New governance practices? How the global media landscape influences public sector organizations.
Ulla Eriksson-Zetterquist, Magnus Fredriksson, Josef Pallas
New Institutionalism Workshop, March 15-16 2019 Uppsala University, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Media relations
Magnus Fredriksson, Josef Pallas
The International Encyclopedia of Strategic Communication., John Wiley & Sons, Inc., Bidrag till encyklopedi 2018
Bidrag till encyklopedi

Visar 61 - 70 av 79

2009

Corporations, brands and responsibility in a reflexive modernity. An analysis of public corporations and the structural conditions for their choice of integrating different categories of responsibilities in their brands.
Magnus Fredriksson
19:e nordiska konferensen för medie- och kommunikationsforskning, 13-15 augusti 2009, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2009
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

När politiken flyttar till snabbköpet
Magnus Fredriksson
Sparbanksakademin, Artikel i övriga tidskrifter 2009
Artikel i övriga tidskrifter

Retorik ger företag möjligheter att fly från reellt ansvarstagande
Magnus Fredriksson
Sparbanksakademin, Artikel i övriga tidskrifter 2009
Artikel i övriga tidskrifter

Public Relations and Social Theory. Key Figures and Concepts
Øyvind Ihlen, Beteke van Ruler, Magnus Fredriksson
London, Routledge, Samlingsverk 2009
Samlingsverk

2008

2007

Kriser och förtroende i en föränderlig värld
Magnus Fredriksson
Nyhetsbrevet i, Artikel i övriga tidskrifter 2007
Artikel i övriga tidskrifter

CSR - när företag möter medborgare
Magnus Fredriksson
Nyhetsbrevet i, Artikel i övriga tidskrifter 2007
Artikel i övriga tidskrifter

Spelar du efter ekonomijournalistikens spelregler?”
Magnus Fredriksson
Nyhetsbrevet i, Artikel i övriga tidskrifter 2007
Artikel i övriga tidskrifter

Många myndigheter bryter mot lagen om offentlighet
Magnus Fredriksson
Dagens Nyheter, Artikel i övriga tidskrifter 2007
Artikel i övriga tidskrifter

Yttrandefrihet och rätten att få veta
Magnus Fredriksson
Nyhetsbrevet i, Artikel i övriga tidskrifter 2007
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 61 - 70 av 79

Sidansvarig: Cajsa Malmström|Sidan uppdaterades: 2017-11-01
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?