Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Annika Bergström

Universitetslektor

Annika Bergström
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
annika.bergstrom@jmg.gu.se
031-786 5178
0709-233761

Postadress: Box 710, 40530 Göteborg
Besöksadress: Seminariegatan 1B , 41313 Göteborg


Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (Mer information)
Box 710
405 30 Göteborg
www.jmg.gu.se
jmg@jmg.gu.se
Fax: 031-786 4950
Besöksadress: Seminariegatan 1 B , 405 30 Göteborg

Om Annika Bergström

Bakgrund

Efter grundutbildning med Informationsteknik som huvudämne började jag på forskarutbildning i journalistik, medier och kommunikation. Disputerade 2005 med avhandlingen nyhetsvanor.nu. Sedan disputationen har jag arbetat som lärare och forskare vid JMG. Forskningen har framför allt varit inriktad på användningen av digitala medier och publikens deltagande i journalistiken, politiken och i sociala nätverk. Åren 2007-2011 var jag studierektor för grundutbildningen i medie- och kommunikationsvetenskap. Från och med 2011 arbetar jag deltid som undersökningsledare vid SOM-institutet.

Forskningsintresse

Det övergripande intresset för min forskning är mediernas publik. Medievanor, då särskilt nyhetsvanor, över tid är ett intresseområde. Kopplat till det är jag intresserad av hur vanorna förändras när nya aktörer kommer in på nyhetsarenan. Jag är också intresserad av deltagande i digitala medier. Hittills har jag studerat publikens medskapande inom det politiska fältet, inom journalistiken och mer generellt i de funktioner som ryms under paraplytermen web 2.0. Under 2011 har intresset delvis förskjutits mot nyhetsmediernas kommentarsfunktioner och vem som bidrar med den typen av innehåll men också hur publiken uppfattar möjligheterna att kommentera och nyhetsproducentens inblandning i kommentarstrådarna.

Pågående forskning

Jag är förnärvarande involverad i forskning inom ramen för Dagspresskollegiet vid Mittuniversitet i Sundsvall. Tillsammans med forskare i Lund och Uppsala har jag gjort en ansökan kring läsarkommentarer. Inför 2012 planerar jag också en mindre undersökning på temat Vems opinion? som syftar till att ta reda på hur olika medier korsrefererar till varandra och vilka aktörer som får vara med på opinionsbildningsarenan.

Undervisning

För närvarande har jag begränsat med undervisning. Tidigare har undervisningen rört sig inom en rad olika områden, framför allt kring mediernas publik, funktioner av medieanvändning och mediernas effekter, men också kring internet som medium.
Samverkan

I mitt arbete vid SOM och JMG ingår många olika samverkansaktiviteter. Jag håller med jämna mellanrum föredrag för företag inom mediebranschen, på mer publika mässor och seminarier och även inom akademins seminarieverksamhet i Göteborg och på andra orter

Senaste publikationer

En digital palett
Annika Bergström
Sprickor i fasaden, GÖteborg, SOM-institutet vid Göteborgs universitet, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Same, Same but Different: Effects of mixing Web and mail modes in audience research
Annika Bergström
Rethinking Research Methods in an Age of Digital Journalism, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Books on Screens. Players in the Swedish E-book Market
Annika Bergström, Lars Höglund, Elena Maceviciute, Skans Kersti Nilsson, Birgitta Wallin et al.
Göteborg, Nordicom, Bok 2017
Bok

Kollektiv konsumtion
Annika Bergström
Andersson U. & Bergström A. (red) En brokig gemenskap, Göteborg, SOM-institutet, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Det demokratiska samtalet
Sofia Arkhede, Annika Bergström, Jonas Ohlsson
Göteborg, SOM-institutet vid Göteborgs universitet, Rapport 2017
Rapport

Religiositet och tro i Göteborg
Linn Annerstedt, Annika Bergström, Jonas Ohlsson
Göteborg, SOM-institutet vid Göteborgs universitet, Rapport 2017
Rapport

Framtidens arbetsmarknad
Linn Annerstedt, Annika Bergström, Jonas Ohlsson
Göteborg, SOM-institutet vid Göteborgs universitet, Rapport 2017
Rapport

Tillgängliga nyhetsmedier
Linn Annerstedt, Annika Bergström, Jonas Ohlsson
GÖteborg, SOM-institutet vid Göteborgs universitet, Rapport 2017
Rapport

Visar 1 - 10 av 119

2018

En digital palett
Annika Bergström
Sprickor i fasaden, GÖteborg, SOM-institutet vid Göteborgs universitet, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

2017

Same, Same but Different: Effects of mixing Web and mail modes in audience research
Annika Bergström
Rethinking Research Methods in an Age of Digital Journalism, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Books on Screens. Players in the Swedish E-book Market
Annika Bergström, Lars Höglund, Elena Maceviciute, Skans Kersti Nilsson, Birgitta Wallin et al.
Göteborg, Nordicom, Bok 2017
Bok

Kollektiv konsumtion
Annika Bergström
Andersson U. & Bergström A. (red) En brokig gemenskap, Göteborg, SOM-institutet, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Det demokratiska samtalet
Sofia Arkhede, Annika Bergström, Jonas Ohlsson
Göteborg, SOM-institutet vid Göteborgs universitet, Rapport 2017
Rapport

Religiositet och tro i Göteborg
Linn Annerstedt, Annika Bergström, Jonas Ohlsson
Göteborg, SOM-institutet vid Göteborgs universitet, Rapport 2017
Rapport

Framtidens arbetsmarknad
Linn Annerstedt, Annika Bergström, Jonas Ohlsson
Göteborg, SOM-institutet vid Göteborgs universitet, Rapport 2017
Rapport

Tillgängliga nyhetsmedier
Linn Annerstedt, Annika Bergström, Jonas Ohlsson
GÖteborg, SOM-institutet vid Göteborgs universitet, Rapport 2017
Rapport

Visar 1 - 10 av 119

Sidansvarig: Cajsa Malmström|Sidan uppdaterades: 2017-11-01
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?