Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nicklas Håkansson

Universitetslektor

Nicklas Håkansson
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
nicklas.hakansson@jmg.gu.se
031-786 4944

Postadress: Box 710, 40530 Göteborg
Besöksadress: Seminariegatan 1B , 41313 Göteborg


Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (Mer information)
Box 710
405 30 Göteborg
www.jmg.gu.se
jmg@jmg.gu.se
Fax: 031-786 4950
Besöksadress: Seminariegatan 1 B , 413 13 Göteborg

Om Nicklas Håkansson

Nicklas Håkansson är docent och universitetslektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid JMG. Han har doktorsexamen i statsvetenskap från Göteborgs universitet.

Bakgrund

Examina

  • FD i statsvetenskap 2000
  • FL i statsvetenskap 1996
  • FK (statsvetenskap, medie- och kommunikationsvetenskap, idéhistoria)1993, samtliga vid Göteborgs universitet.
     

Anställningar

  • Göteborgs universitet, medie- och kommunikationsvetenskap: universitetslektor 2011-
  • Högskolan i Halmstad, statsvetenskap: universitetslektor 2003-2011
  • Högskolan Väst: medie- och kommunikationsvetenskap, universitetslektor 2001-2003, universitetsadjunkt 2000-2001
  • Göteborgs universitet, statsvetenskap: doktorand 1996-1999
  • Göteborgs universitet, Centrum för studier av offentlig sektor (CEFOS): forskare 1999-2003
  • Gästforskare: Dept of Politics and Economics, Nottingham Trent University 1997-1998; Institutt for samfunnsforskning ISF, Oslo 2002

Forskningsområden

Mina forskningsintressen återfinns inom fältet politisk kommunikation, särskilt politiskt språk/retorik och politisk propaganda.

Forskningsinriktningen kan karaktäriseras som liggande i skärningspunkten mellan statsvetenskapliga frågeställningar om förutsättningar för demokratisk offentlighet och opinionsbildning å ena sidan och medie- och kommunikationsvetenskapliga om journalistik och medieförändringar å den andra. Teoretiskt berör jag såväl demokratiteorier som teorier om opinionsbildning och mediernas betydelse i det offentliga samtalet.

Nyckelord: Politisk kommunikation, opinionsbildning, politisk retorik och propaganda, valrörelser, journalistik och politik.

Pågående forskning

Det politiska ansvarsutkrävandets medialisering - svenska mediers gestaltning av miljö- och industrikriser under fyra decennier (Projektledare: Bengt Johansson). Anslagsgivare: Vetenskapsrådet.

Hundra års valaffischer: Medborgarsyn och kommunikationsstrategier i en seglivad kampanjkanal
(Ridderstads stiftelse för historisk grafisk forskning.) Övriga deltagare är Bengt Johansson och Orla Vigsø.

 

Avslutade forskningsprojekt

Political Communication Cultures in Western Europe
(European Science Foundation (ESF)/Eurocores/Vetenskapsrådet 2008-10). Projektledare prof Barbara Pfetsch, Freie Universität Berlin. Huvudforskare Sverige: Nicklas Håkansson. www.communication-cultures.de

Att hålla ord: partiers löftesgivande och löftesuppfyllande (Vetenskapsrådet 2008-11). Övriga deltagare: prof Henrik Oscarsson, Göteborgs universitet (projektledare) samt FD Elin Naurin, Göteborgs universitet.

Undervisning

Medie- och kommunikationsvetenskap (MKV):

  • Kandidatprogram + fristående kurser: opinionsbildning, offentlighet, politisk kommunikation

Programansvarig för det internationella masterprogrammet i politisk kommunikation (POLCOM):

  • Political Communication 30hp, Citizens, Politicians and the Media, 15hp

Handledning och examination av uppsatser i MKV och journalistik:

  • Kandidat, magister, master

Handledning på forskarutbildningen i journalistik, medier och kommunikation

Bilder

Fler bilder, även högupplösta, finns i universitets bilddatabas. Sök på personens namn eller på JMG.

Senaste publikationer

Ojämställda bilder: Kvinnor och män på svenska valaffischer
Nicklas Håkansson, Bengt Johansson, Orla Vigsø
Holgersson, U & Wängnerud, L (red, 2018) Rösträttens århundrade : kampen, utvecklingen och framtiden för demokratin i Sverige, Makadam förlag, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

En kampanjkanalernas dinosaurie?
Nicklas Håkansson
Snabbtänkt - reflektioner från valet 2018 av ledande forskare, Sundsvall, Mittuniversitetet, DEMICOM, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Filmer, affischer och en massa pengar – partiernas valreklam 2014
Nicklas Håkansson, Bengt Johansson, Orla Vigsø
Johansson B. & Truedsson (red.). När makten står på spel: Journalistik i valrörelser , Stockholm, Institutet för mediestudier, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

From Propaganda to Image Building: Four Phases of Swedish Election Poster History
Nicklas Håkansson, Bengt Johansson, Orla Vigsø
Holtz-Bacha C. & Johansson B. (eds.). Election Posters Around the Globe, Cham, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

The Mediatization of Political Accountability: Politics, the News Media Logic and Industrial Crises in the 1980s and 2000s
Monika Djerf-Pierre, Mats Ekström, Nicklas Håkansson, Bengt Johansson
Making Sense of Mediatized Politics. Theoretical and Empirical Perspectives, Routledge, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Media logics and changes in news reporting
Patrick Donges, Nicklas Håkansson, Günther Lengauer
Pfetsch, B. (ed.). Political Communication Cultures in Western Europe: Attitudes of Political Actors and Journalists in Nine Countries. , Basingstoke, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

From propaganda to image building: Four phases of Swedish election poster history.
Nicklas Håkansson, Bengt Johansson, Orla Vigsø
XVII Nordic Political Science Congress (NOPSA), Göteborg 12-15.08.2014., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 37

2018

Ojämställda bilder: Kvinnor och män på svenska valaffischer
Nicklas Håkansson, Bengt Johansson, Orla Vigsø
Holgersson, U & Wängnerud, L (red, 2018) Rösträttens århundrade : kampen, utvecklingen och framtiden för demokratin i Sverige, Makadam förlag, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

En kampanjkanalernas dinosaurie?
Nicklas Håkansson
Snabbtänkt - reflektioner från valet 2018 av ledande forskare, Sundsvall, Mittuniversitetet, DEMICOM, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

2017

Filmer, affischer och en massa pengar – partiernas valreklam 2014
Nicklas Håkansson, Bengt Johansson, Orla Vigsø
Johansson B. & Truedsson (red.). När makten står på spel: Journalistik i valrörelser , Stockholm, Institutet för mediestudier, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

From Propaganda to Image Building: Four Phases of Swedish Election Poster History
Nicklas Håkansson, Bengt Johansson, Orla Vigsø
Holtz-Bacha C. & Johansson B. (eds.). Election Posters Around the Globe, Cham, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

2015

The Mediatization of Political Accountability: Politics, the News Media Logic and Industrial Crises in the 1980s and 2000s
Monika Djerf-Pierre, Mats Ekström, Nicklas Håkansson, Bengt Johansson
Making Sense of Mediatized Politics. Theoretical and Empirical Perspectives, Routledge, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

2014

Media logics and changes in news reporting
Patrick Donges, Nicklas Håkansson, Günther Lengauer
Pfetsch, B. (ed.). Political Communication Cultures in Western Europe: Attitudes of Political Actors and Journalists in Nine Countries. , Basingstoke, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

From propaganda to image building: Four phases of Swedish election poster history.
Nicklas Håkansson, Bengt Johansson, Orla Vigsø
XVII Nordic Political Science Congress (NOPSA), Göteborg 12-15.08.2014., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 37

Sidansvarig: Cajsa Malmström|Sidan uppdaterades: 2017-11-01
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?