Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Redaktionell policy

Om journalistikens mål och inriktning i svensk dagspress


Författare: Tomas Andersson Odén
Publiceringsår: 2001
ISBN: 91-88212-41-6
ISSN: 1101-4652

Bokserie nr 26

Akademisk avhandling för filosofie doktorsexamen


Ladda ner

Innehållsförteckning

Abstract


Kort beskrivning

Nyåret 2001 blev Dagens Nyheters redaktionella policy allmänt diskussionsämnde i Mediesverige, sedan det avslöjats att redaktionsledningen tagit hjälp av en reklambyrå när den skulle utforma tidningens policy. Några månader senare var tidningens båda chefredaktörer utbytta. Men även på mindre tidningar än DN har formulerandet av redaktionella policydokument blottlagt intressekonflikter. Tydligast framträder de när tidningsägares intresse av politiska markeringar eller ekonomisk avkastning ställs mot redaktionella önskemål om resurser till kritisk granskning, eller kvalitiativt bra tidningsprodukter.

Dragkampen mellan olika intressenter om tidningars journalistiska utformning analyseras i Redaktionell policy. Författaren Tomas Andersson Odén har samlat in och analyserat ett stort antal redaktionella policydokument från de svenska dagstidningarna. Han drar slutsatsen att det mot slutet av 1990-talet har skett en förskjutning i maktbalansen åt tidningsägarnas håll. Framför allt finns det tecken på att redaktionerna idag förväntas ta större hänsyn till de ekonomiska aspekterna av tidningsutgivningen. Samtidigt antyder själva förekomsten av redaktionella policydokument att redaktörerna försöker ta för sig av makten över tidningsföretagens verksamhet.

Sidansvarig: Cajsa Malmström|Sidan uppdaterades: 2011-09-19
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?