Författare: Kent Asp
Publiceringsår: 1986
ISBN: 91-7410-334-2
Förlag: Akademilitteratur AB
Kent Asps avhandling Mäktiga massmedier publicerades 1986. Sedan dess har den betraktats som närmast ett standardverk för alla som är intresserade av politisk opinionsbildning eller mediernas makt i samhället.
Eftersom Mäktiga massmedier har varit slutsåld i många år erbjuder vi den nu i digital form. För att underlätta nedladdningen är boken uppdelad i fyra dokument:
När politiska åsikter och ställningstaganden formas i ett samhälle, har massmedierna stora möjligheter att utöva makt – både över sin publik och över det innehåll de förmedlar.
Mäktiga massmedier skildrar hur svenska dagstidningar, radio och TV deltar i den politiska opinionsbildningen. I boken granskas vilken bild av den politiska världen som förmedlas och hur de olika medierna påverkar människors verklighetsuppfattning och deras värderingar. Kanske är vissa grupper i samhället mer påverkbara av massmedierna än andra? Och hur är det i förhållandet mellan journalister och politiker – vem styr vem?
Kent Asp vill med Mäktiga massmedier skapa en sammanhållen teori om massmediernas roll i den politiska opinionsbildningen.
Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
Postadress
Box 710
405 30 Göteborg
Besöksadress
Seminariegatan 1B
Telefon
031 786 0000 (vxl)
Fax
031 786 4780
E-post
jmg (at) jmg.gu.se