Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kurser

JMGs kurser ges en gång om året på halv- eller kvartsfart. Dessa kurser kan läsas både av doktorander vid institutionen såväl som doktorander vid andra lärosäten. För information om kursstart etc kontakta studierektor Magnus Fredriksson eller forskningsadministratör Christina Jones.

JU30002 Media Discourse Analysis
I kursen presenteras teoretiska och metodologiska förhållningssätt till djupgående analyser av text och tal i olika medier (tidningar, tv, radio, internet etc.). Det övergripande målet med kursen är att ge deltagarna möjligheter att fördjupa sina metodologiska kunskaper i detaljerad analys av mediediskurser. När kursen ges nästa gång är inte beslutat men mest troligt våren 2020.

Kursplan JU30002, 7,5 hp

JU30001 Journalism in the Media Society
I kursen behandlas centrala forskningsområden i journalistik- och medieforskning. Fokus ligger på journalistik i vid bemärkelse, bland annat journalistik som produktion, produkt/text, yrke och institution såväl som journalistikens förhållande till andra kunskaps- och informationsproducerande organisationer och institutioner, målgrupper och samhället. Centrala traditioner och teorier i journalistikvetenskap undersöks och deras betydelse för samtida forskning diskuteras. Doktoranderna läser, analyserar och diskuterar aktuell forskning, och den främsta läsuppgiften består av artiklar från de främsta forskningstidskrifterna på området.

Kursplan JU30001, 15 hp

SF30005 Att kommunicera vetenskap
Kursen är specialutformad för doktorander på forskarutbildningsnivå som vill lära sig mer om forskningskommunikation. 2019 ges den helt på engelska under namnet Communicating Science med start den 11 oktober. Undervisningen sker på dags- och kvartstid, cirka en gång i veckan.
Kursen består av följande tre huvudområden:
• Forskarsamfundet och offentligheten.
• Omvärldsanalys och kommunikationsplanering.
• Att tala och skriva för offentligheten.
Kursplan SF3000, 7,5 hp

JU30003 Kvantitativa forskningsmetoder för medie- och kommunikationsvetenskap
Kursen innehåller huvuddelarna av forskningsprocessen bl a (1) research design, (2) kvantitativa datainsamlingstekniker såsom surveyundersökningar och innehållsanalyser, liksom (3) bivariat och multivariat statistisk analys. Speciellt läggs fokus på användningen av dessa metoder i relation till forskningsfältet journalistik och medie- och kommunikationsvetenskap. 2019 ges kursen från början av november till mitten av december tillsammans med studenterna på masterprogrammet i politisk kommunikation.
Kursplan JU30003, 7,5 hp

 

Sidansvarig: Mats Ekström|Sidan uppdaterades: 2019-09-23
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?