Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

"Jag leder det dagliga
arbetet i kundteam"


BJÖRN DANIELSSON läste medie- och kommunikationsvetenskap på JMG. Idag arbetar han som projektledare på en mediebyrå.

– Jag arbetar som projektledare på mediebyrån OMD, en arbetsplats som under 2016 firar mig sex år som anställd. Den något urtvättade titeln ”projektledare” syftar till att jag leder det dagliga arbetet i kundteam, där vi servar våra kunder inom kommunikationsplanering och -köp. Kunden brukar definieras som en annonsör, dvs. ett företag som köper plats för annonsering, där vår roll som mediebyrå är sprungen ur behovet av en kvalificerad planerare och köpare av annonsplats. Något slarvigt uttryckt fungerar vi som ett komplement till reklambyrån, vars uppgift i första hand behandlar innehållet i den köpta kommunikationen.

Mediebyråns primära uppgift är traditionellt sett att rekommendera var och när kommunikationen ska exekveras, och ansvara för marknadsmässigt effektiva köp. Till denna mix brukar man också lägga olika slags kommunikationsrådgivare som sysslar med förtjänad kommunikation samt egna/ägda kanaler. Men i takt med att branschen och medielandskapet förändras, både ur medie- och konsumentperspektiv, har vår roll utvecklats till en bredare rådgivare inom kommunikation. Ett mer komplext medielandskap innebär större behov av kvalificerad rådgivning kring media, både för att adressera frågor på högre nivå och inom flera typer av kanaler. Större mediebyråer – dit OMD räknas – erbjuder idag en mer komplett rådgivning inom marknads- och kommunikationsstrategi, innehållsproduktion, strategier och drift av sociala mediekanaler, kvalitativ och kvantitativ research, köpt och organisk sökmotormarknadsföring etc. En växande del i vårt erbjudande är också infrastruktur och drift av avancerad datadriven marknadsföring – så kallad programmatisk annonsering.

I de kundteam jag ansvarar för arbetar en lång rad specialister med ovan nämnda affärsområden, i regel 5-15 personer. Jag är dels specialist inom strategi, dels generalist med ansvar för att hålla ihop arbetet internt och som nyckelperson i dialog med kund. Den funktion i kundens organisation jag i regel svarar mot är marknadschefen. Min arena är främst den svenska marknaden, men de flesta av mina kunder är internationella där jag antingen arbetar under en central projektledning i annat land eller själv står för denna projektledning mot andra marknader. I första hand Norden, men också mot exempelvis Storbritannien, Frankrike och Tyskland.

Jag gick från ambitioner om att bli journalist, via siktet inställt på PR-branschen, till att mer eller mindre av en slump landa på en mediebyrå.Jag gick från ambitioner om att bli journalist, via siktet inställt på PR-branschen, till att mer eller mindre av en slump landa på en mediebyrå. Det var i samband med slutfasen av mina studier i medie- och kommunikationsvetenskap (MKV), då jag fick chansen till ett halvårs praktik. Det var en lärorik period som jag haft ovärderlig nytta av senare, och den tände en fortsatt lust för branschen. Men eftersom det var mitt under brinnande finanskris var det svårt att motivera en fortsatt anställning. Därför jobbade jag på JMG med olika forskningsprojekt under ett drygt år, innan jag började på OMD.

Den stora nyttan jag ser med att läsa på universitetet handlar om angrepps- och tillvägagångssätt för problemlösning. I det lägger jag i första hand vetenskapliga perspektiv och metod, i andra hand mer faktaorienterade kunskaper. Min uppfattning är att MKV i sin grundutbildning i Göteborg har en jämförelsevis stark slagsida mot fakta, vilket för mig innebar att jag lade större vikt vid de mer abstrakta inslagen och de med konkret hantverksmässig profil, dvs metod. Det är framförallt det jag haft stor nytta av i min yrkesroll. Fakta har en tendens att passera bäst före-datum relativt fort, men med rätt verktyg och perspektiv kan man ta in och processa information löpande.

Mina tips till framtida studenter:

Ett problem jag märkt bland personer som läser samhällsvetenskapliga ämnen, i synnerhet MKV, är att många saknar en yrkesmässig identitet. Det blir ett dilemma mellan intresse och yrkesval. JMG har jobbat mycket de senaste åren med att tydliggöra ämnet MKV ur arbetsmarknadens perspektiv, vilket är jättebra. Men samtidigt tycker jag det är viktigt att omfamna ”otydligheten”. Den innebär faktiskt att man som student har en bredd mot arbetsmarknaden och lättare kan röra sig mellan branscher och yrkesroller. Att nischa sig kan givetvis vara bra, men mer strategiskt att som student hålla fler dörrar öppna.

Min egen approach till ämnesval har därför primärt varit drivet av intresse. Utöver MKV har jag även en examen i Statsvetenskap, vilken jag tycker fungerade utmärkt som komplement. Jag valde Statsvetenskap för att jag var intresserad av ämnet, snarare än yrkesmässig preferens. Där skiljer jag mig från många av mina kollegor, som i första hand kommer från Handelshögskolorna eller liknande. Men det är en styrka att kunna erbjuda andra perspektiv och färdigheter än dem!

Sidansvarig: Marie Grusell|Sidan uppdaterades: 2016-01-19
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?