Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

"Nörda ner dig!"


JOSEPH BORENSTEIN läste medie- och  kommunikationsvetenskap på JMG 2009-2012. Idag är han presschef på Trygg-Hansa. 

Jag har alltid haft ett stort intresse för kommunikation. Som barn förklarade jag för mina föräldrar att jag skulle jobba med reklam när jag blev stor och att jag då skulle göra bättre och mer kreativa reklaminslag än de vi såg på TV tillsammans. När jag blev äldre insåg jag dock att PR lockade mig mer än reklam – jag ville jobba med förtjänad kommunikation, inte köpt kommunikation. När jag några år efter gymnasiet skulle välja universitetsutbildning var medie- och kommunikationsvetenskap (MKV) ett självklart val.

Som barn förklarade jag för mina föräldrar att jag skulle jobba med reklam när jag blev stor och att jag då skulle göra bättre och mer kreativa reklaminslag än de vi såg på TV tillsammans.Efter drygt två års studier var det dags för praktik och jag lyckades knipa en plats på PR-byrån Cohn & Wolfe i Stockholm. Praktiken gjorde mig än mer säker på min sak – PR är rätt karriärval för mig. Jag älskade att arbeta med kunder från alla möjliga branscher och att få lära mig allt om nya områden på kort tid. Praktiken ledde också till att jag blev erbjuden att arbeta halvtid på Cohn & Wolfe medan jag skrev mitt examensarbete om kriskommunikation i sociala medier. Efter min examen fick jag fast anställning på byrån och arbetade där i närmare fem år.

Idag är jag presschef på försäkringsbolaget Trygg-Hansa. Som presschef ansvarar jag för externkommunikation, PR och medierelationer i traditionella och sociala kanaler, både proaktivt och reaktivt. Jag hanterar därtill krisfrågor och krisberedskap samt agerar extern talesperson. Det är ett väldigt roligt, varierande och utmanande arbete – ingen dag är den andra lik.

Under mina år som PR-konsult tävlade jag flera gånger i kommunikation tillsammans med min kollega Linnéa Rinäs. Vintern 2014 vann vi Eurobest Young Creatives i Helsingfors och sommaren 2015 vann vi PR-guld i Cannes Young Lions i Cannes. Tillsammans med Linnéa har jag också haft förmånen att få besöka flera universitet runt om i Sverige, inklusive Göteborgs universitet, och föreläsa om PR. Vi brukade alltid avsluta dessa föreläsningar med att dela med oss av våra tips för den som är sugen på en karriär inom PR:

  • Engagera dig. Engagera dig i så mycket annat du kan (och orkar) vid sidan om studierna. Ett politiskt parti, i kåren eller i en förening – alla erfarenheter är bra erfarenheter när du söker ditt första jobb i PR-branschen.
  • Nörda ner dig. Sociala medier, fotboll, hästar, filosofi, politik eller öl – du kommer att bli förvånad över hur väl dina nördiga kunskaper kan komma till hands längre fram i karriären.
  • Bli en nyhetsjunkie. Om man arbetar med PR är det viktigt att ha stenkoll på omvärlden och sådant som kan påverka dina kunder eller ditt företag. Få in vanan att ha koll på nyhetsflödet redan som student.
  • Skriv. Pressmeddelanden, debattartiklar, content till sociala medier och rapporter – skrivandet är en stor del av vardagen som PR-konsult eller som del av en kommunikationsavdelning. Öva på att skriva texter (inte bara akademiska) redan nu.
  • Praktisera! Komplettera dina akademiska studier med att prova på livet på en PR-byrå. De flesta större byråer i landet tar emot praktikansökningar inför både höstterminen och vårterminen. Erfarenheten från en praktik är guld värda när du söker jobb som juniorkonsult på en PR-byrå eller som junior medarbetare i en kommunikationsavdelning.

Joseph Borenstein
Foto: Maria Cruseman


 

Sidansvarig: Marie Grusell|Sidan uppdaterades: 2017-03-28
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?