Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

"Tänk även på möjligheterna utanför Sverige"

LUKAS OHLSSON läste medie- och kommunikationsvetarprogrammet på JMG. Idag jobbar han som PR-chef.

Efter gymnasiet beslutade jag mig för att läsa några strökurser vid Lunds universitet innan jag kom på vad jag verkligen ville göra. Då jag alltid har haft ett stort intresse för skrivande i alla dess former beslutade jag mig för att flytta upp till Göteborg våren 2011 för att studera medie- och kommunikationsvetarprogrammet med inriktning mot PR, opinionsbildning och omvärld. Skrivandet, som är en essentiell del inom detta område, i kombination med att kunna hjälpa företag med kommunikationsinsatser var något som lockade mig. Efter några terminers studier fick jag även möjligheten att bredda kunskaperna ytterligare genom en utbytestermin i Edinburgh, där jag hade en av mina bästa tider som student. När jag kom tillbaka till Sverige på vårterminen 2013 gjorde jag praktik på PR-byrån JKL:s Göteborgskontor, vilket fick mig att inse att kommunikationsyrket är något som passar mig perfekt. Just bredden skulle jag säga är fördelen med MKV-programmet, eftersom du behöver vara allmänbildad och kunna lite om allt när du jobbar inom området.

Samtidigt är det, som många andra har påpekat, både bra och nödvändigt att samla på sig erfarenheter vid sidan av studierna. Jag och två klasskamrater startade därför Next Step by MiG i samarbete med Marknadsföreningen i Göteborg för att framhäva betydelsen av kopplingen mellan studier och arbetsliv. Till dessa event kom personer från såväl större som mindre företag och föreläste för studenter för att få en inblick i vad olika arbetsgivare eftertraktar och eventen lade även stort fokus på nätverkande. Om du skapar dessa tillfällen själv kommer du senare att sticka ut mer i jobbansökningarna.

Efter min examen i januari 2014 arbetade jag ett år i Göteborg, men jag har alltid haft en önskan att arbeta utomlands då mina föräldrar gjorde det i USA under tre år på 80-talet. Jag blev god vän med några tyskar under min tid i Edinburgh och de hade bara positiva saker att säga om Tyskland, vilket gjorde att jag sökte mig dit. Några intervjuer senare var jag på plats i München för att arbeta på e-handelsföretaget CupoNation, som är en del av den berömda inkubatorn Rocket Internet (delägt av Kinnevik), som har verksamhet i 17 länder. Företaget samarbetar med flera av de största e-handelsaktörerna och hjälper dessa att öka försäljningen och få nya kunder genom att ta fram exklusiva rabattkoder och erbjudanden. CupoNation är en ledande rabattkodsplattform utanför USA som har som mål att få så många som möjligt att spara pengar på sina inköp på nätet. Jag började med att göra praktik, men fick efter hårt arbete en fast anställning som PR-chef mot den svenska marknaden och har som uppdrag att genom olika kommunikationsinsatser skapa mer uppmärksamhet om företaget i Sverige.

Arbetsmiljön skiljer sig markant från den svenska i och med att den är mer flexibel, men det innebär att man har mer ansvar och jobbar längre dagar. Här jobbar jag med nordiska medarbetare, men även med personer från exempelvis Spanien, Frankrike, Indien och Ryssland. Emellanåt reser vi även till Sverige för att hålla olika typer av föredrag för att etablera oss som en tydlig professionell aktör och sprida ordet om oss.

Avslutningsvis har jag några tips jag skulle vilja dela med mig av:

  • Tänk på möjligheterna även utanför Sverige. Särskilt inom EU är det smidigt att flytta och kräver inte mycket pappersarbete. Av erfarenhet vet jag att det kan vara svårt att få jobb efter examen, men ofta kan din kompetens vara mer eftertraktad utomlands. Jag är nöjd att jag tog beslutet och har haft en fantastisk tid hittills i Tyskland.
  • Praktisk erfarenhet är betydelsefullt, eftersom det ofta krävs i någon form innan du börjar arbeta och du kommer verkligen att få användning av det. Försök att även göra något annat förutom den tre månader långa praktiken och skapa kontakter med näringslivet.
  • Läs och håll dig uppdaterad. Det gäller såväl nyheter som böcker. Detta bidrar till att du både skriver bättre och får bättre koll på vad som pågår i omvärlden. I ett kreativt yrke som PR är det nödvändigt vid idéskapande.
  • Glöm inte bort möjligheten att även kunna praktisera efter avslutad examen, vilket i sin tur kan leda till fast anställning på samma företag om du gör bra ifrån dig.
Sidansvarig: Marie Grusell|Sidan uppdaterades: 2016-05-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?