Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

"Det digitala har alltid legat mig varmt om hjärtat"

PETTER NYBERG läste medie- och kommunikationsvetenskap på JMG. Idag jobbar han som digital strateg.

Vem är jag? "Jag är en 30-årig emigrerad norrlänning som via några år i Oslo flyttade till Göteborg och MKV för att jag gillade ordvitsar och det verkade fränt med media”, är väl den ärliga sanningen. Det enda jag visste när jag började MKV för 7 år sedan var att jag alltid varit intresserad av att förstå det mänskliga beteendet och vad som får gemene man att göra A eller B. Det var det jag nu ville testa göra på riktigt.

Idag jobbar jag som digital strateg på More Data. Strateg är kanske en lite luddig och smygtrendig titel, men i praktiken innebär det en slags digital allt-i-allo. Jag har ett strategiskt ansvar mot kund men gör också allt från digitala strategier och affärsutveckling till mätning, analys och Facebook-annonsering. Det är det som är så befriande med den (uttjatade) digitala transformationen som hela samhället befinner sig i just nu, man får både hålla kundens hand genom resan och samtidigt operativt släcka bränder där det behövs.

...förutom det obligatoriska surdegsgrunds-missbruket började jag under pappaledighets-breaket testa mina vingar som egen företagare. Det är av den anledningen som det digitala alltid har legat mig varmt om hjärtat, och det var också därför jag bara skulle in på en digital byrå när det var dags för praktik. Första gången så gick det dock inte som jag ville, kanske för att MKV gentemot reklambyråbranschen var lite otydlig i vad det egentligen var vi sa att vår titel hette, men jag hamnade till slut som planner på kommunikationsbyrån Start. Praktiken var bra och jag hittade min nisch kring vad jag ville göra och vad jag skulle benämna mig som. Eftersom jag ändå ville in mer i det digitala så tidigt som möjligt, så sökte jag en praktikkurs via Göteborgs universitet centralt, och väl där fick jag in foten på den digitala kommunikationsbyrån Ottoboni. Där blev jag erbjuden anställning efter avslutad praktik, och jobbade som digital planner i drygt 3 år. Efter 3 år på Ottoboni hade jag ett pappaledighets-break, där jag förutom det obligatoriska surdegsgrunds-missbruket började testa mina vingar som egen företagare. Det gick bra och var jäkligt kul, men som småbarnsförälder så sov jag nog lite som det var, och ville gå tillbaka till att ha lite kollegor och kollektivavtal igen. Jag hade bland annat gjort lite konsultjobb för More Data, så när de erbjöd mig en fast tjänst som digital strateg, så valde jag att hoppa tillbaka till de anställdas sida igen. 

...då passade den fria terminen perfekt för att få den kunskap man behövde för att forma sin egen roll.Min tid på MKV lärde mig mycket, men det bästa med hela utbildningen var att den erbjuder en frihet för individen att själv välja sin egen inriktning, både genom praktik och inte minst genom den fria terminen. För i ärlighetens namn så visste jag inte mer än att jag ville jobba med kommunikation som grundar sig i research och analys av målgruppens beteende. Jag hade när jag började ingen aning om jag ville bli copywriter, PR-konsult, sociala medier-guru eller digital strateg. Efter de första tre terminerna där man fått med sig en stabil grund att stå på, så hade man också kommit till insikt kring vilken väg man ville gå, och då passade den fria terminen perfekt för att få den kunskap man behövde för att forma sin egen roll.

Tips till framtida studenter

Mina tips till er som ska börja läsa är framförallt tre saker;

  • Utnyttja den fria terminen till att göra något ni brinner för, vill ni bli copywriter, läs en skrivkurs, tycker ni mer om Pinterest än punktstorlek, läs någon digital kurs. Och passa på att åka utomlands, Feskekörkan kommer finnas kvar när ni kommer tillbaka.
  • Var digitalt nyfikna. Den digitala transformationen börjar bli tjatig, men alla företag har gått, går eller kommer behöva gå igenom den. Företagen söker därför efter en ny typ av kompetens, den digitala ninjan. Så för att bli attraktiv, lär dig det digitala! Många av oss har det redan i blodet utan att vi tänker på det, men intressera dig. Läs på. YouTube:a. Det finns en förklarande 3-minuters video om det mesta. Vi får alla annonser på Facebook och Instagram, men hur skapar man bra annonser? Du har säkert varit med om att det dyker upp en kommunikation från en klädkedja efter du varit inne och fönstershoppat på deras sajt, men hur fungerar remarketing? Intressera dig för dessa saker istället för hur man skapar en ny epic split.
  • Bli effektiva kommunikatörer. Det finns jättemycket balla saker man drömmer om att göra, men den enda bra kommunikationen är den effektiva. Förhoppningsvis kan den också ge ett guldägg i förlängningen, men gör saker som fungerar.

 

Sidansvarig: Marie Grusell|Sidan uppdaterades: 2017-03-28
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?