Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

"Rollbeskrivningen fick jag utforma själv."

PHILIPPA ERGEL läste programmet medie- och kommunikationsvetenskap på JMG. Idag driver hon eget som konsult. 

Det är aldrig charmigt när man slänger expert-titlar omkring sig… men just nu har Janten gått och lagt sig… So here it is: Jag är expert på att konvertera digitala användare, via sociala medier, med hjälp av kreativt innehåll som triggar målgruppen på ett medvetet, och undermedvetet, plan.

Med 27 och ett halvt år på nacken - och fem professionella år inom media bakom mig - har jag fått uppleva en hel del ändå: jag har jobbat som projektledare på reklambyrån, Milk, i Göteborg, digital planner på contentbyrån Spoon Content Agency i Stockholm, en intensiv vända som social media/content manager på Blocket, och nu - frilansare med Linkedin-titeln “Social media, Content and Conversion Strategist”.

Jag började på Medie- och kommunikationsprogrammet när jag var 19 år med ett obefogat ålderskomplex - jag ville “åstadkomma” saker. Och det snabbt. Då hade jag en romantisk idé om att utbildningen skulle leda till ett jobb inom politisk PR. Men det visade sig ganska tidigt att det inte var min grej. Det var först när vi läste “Kommunikationsplanering” (termin 3) då jag visste vad jag gick igång på: strategi.

Fem månader efter min praktikperiod på Milk reklambyrå, samtidigt som jag frustrerat skrev på min C-uppsats (att skriva akademiska uppsatser var uppenbarligen inte min kopp te) ringde Milks VD och erbjöd mig jobbet som operativ projektledare. Jag var både överlycklig och ängslig. Jag inbillade mig att de snart skulle avslöja min bluff - att mitt huvud snarare var fullt av sågspån än Einsteins hjärnceller. Tacksamt nog tog det inte många dagar förrän kompetenskomplexet var ett minne blott.

Jag sökte säkert 40 jobb via olika jobbsajter.När jag var 24 år gammal, och två intensiva år på Milk bakom mig, började jag leta efter nästa jobb. Ett i huvudstaden klingade fint. Jag sökte säkert 40 jobb via olika jobbsajter. Fick såklart inte ett enda svar. Men det gick mig obrytt förbi. Istället började jag spana efter tänkbara byråer. Jag skickade iväg ett par personliga mejl till de byråer som verkade schyssta (trots att ingen av dem hade uttryckt ett behov). Första byrån - Spoon - jag mejlade inviterade mig till ett “villkorslöst samtal”. Minns inte något av vad vi snackade om. Men det måste ha gått bra för de erbjöd mig ett jobb där och då.

Dock gav de mig ingen titel eller någon utförlig jobbeskrivning. Allt de sa var att dem behövde någon för att utveckla kompetensen på byrån inom digital kommunikation. Så arbetsrollbeskrivningen fick jag utforma själv. Jag valde därför titeln - “digital planner” - vilken kom att inbegripa allt från att skapa övergripande kommunikationsstrategier till att forma sociala kampanjer, leda interna utbildningar, hålla externa föreläsningar och korrläsa artiklar. Jag tackade ja till precis varenda förfrågan jag fick - mer än 50 procent kunde jag inte ett skvatt om. Men det kunde inte någon annan hellre - så why not, tänkte jag? Och jag hade rätt. Jag löste det mesta - dels tack vare ett helt okej huvud, men också mycket tack vare allt fantastiskt innehåll som ligger och väntar på en i cyberrymden som författats av smartare nissar än jag själv. Ganska snabbt började det regna både lovord och expert-titlar över mig. Mitt ego bugade djupt. Men i samma veva började livet kännas knepigt och substanslöst. Prestationsångesten drog ner mig i ett hål och jag beslutade mig för att ta 3 månader ledigt från jobbet och istället dra till Sydamerika för att backpacka.

Det är läskigt i det att jag inte längre har en fast inkomst varje månad. Men också rätt underbart.Väl tillbaka var jag redo för en ny omgång i ringen på contentbyrån. Jag köttade på i 8 månader till, kastade sedan in handduken men idén om att bli egen. Dels för att få mer fritid, men främst för att själv kunna välja uppdragen och kunden. Men innan uppsägningstiden var över från contentbyrån hade jag blivit headhuntad för ett jobb på Blocket som Social media & Content manager. Jag investerade 200 procent i exakt 9 månader. Därefter sade jag upp mig för att faktiskt testa på det där konsultlivet. Folket på Blocket blev såklart lite ledsna när jag berättade att jag valt att säga upp mig, men 99 av 100 stöttade mitt beslut (inklusive min chef, som jag avgudade).

Sex månader in och jag måste erkänna att det är en skräckblandad förtjusning. Det är läskigt i det att jag inte längre har en fast inkomst varje månad. Men också rätt underbart. Jag väljer vem jag vill jobba med, hur mycket jag vill jobba och vad för slags av idéer jag ska köra på. Himla bra.

Nog om mig. Istället bjussar jag på lite tips till Er:

Om jag skulle göra entré, som ny-examinerad kommunikatör, idag - då skulle jag se till att lära mig allt inom följande 3 områden:

  1. KONVERTERING: Lär dig hur man formar, implementerar och mäter en konverteringsdriven kommunikationsstrategi för det digitala landskapet.
  2. INNEHÅLLSSKAPANDE: Ta på dig att skapa och sprida kommunikationen (även om du inte tror dig vara en särskilt skicklig skribent eller formgivare). På så vis lär du inte bara känna målgruppen, utan blir även skicklig på kommunikationsverktyg och designappar. Ovärderligt.
  3. DISTRIBUTION: Förstå vikten av distribution. När du skapar en strategi, eller bara ett initiativ, bör distributionstaktiken avgöra vad för kommunikation som sedan skapas. Inte tvärtom. 60% av budgeten bör investeras i den betalda räckvidden, 30% bör läggas på innehållsproduktionen - resterande 10% borde sparas för ad hoc lösningar.

Kom ihåg:

  • Våga utforma din egen arbetsroll.
  • Lär dig av de som jobbat längre än du.
  • Att du mår bra, i både kropp och knopp, är viktigare än allt annat.
  • Låt inte hjärnspöken äta upp dig. Låt dem istället passera. För ingen känsla, tanke eller situation är konstant.
  • En universitetsutbildning behöver inte vara trist och “akademisk korrekt”. Iaf inte denna på JMG. Den är grym!
     

Förresten, en annan sak jag helt missat att nämna är att flera av mina idag närmaste vänner lärde jag känna under mina tre år på JMG. Sådana fullpoängare till människor. Och btw - idag jobbar vi inom helt olika branscher. Jag är den enda som är intresserad av lökiga reklamkampanjer. Och tur är nog det.

Sidansvarig: Marie Grusell|Sidan uppdaterades: 2017-03-17
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?