Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kommunikation som strategiskt verktyg för chefer


Kunskap om och förståelse för hur organisationer fungerar och vad ledarskap i organisationer har för villkor, möjligheter och begränsningar är en tillgång som chef och ledare. Det ger referensramar för den egna kommunikationen och är en förutsättning om man vill använda kommunikation som strategiskt verktyg och planera relevanta kommunikationsinsatser i olika situationer.

Under kursen läggs en teoretisk grund för förståelsen av organisationer och deras omvärld utifrån ett kommunikativt perspektiv. Syfte är att ge kunskaper om olika perspektiv på organisationer, ledarskap och kommunikation, samt förståelse för hur dessa perspektiv kan komma till uttryck och användas i praktiken inom organisationer. Syftet är vidare att ge kunskap om och träning i att konkret använda kommunikation i rollen som chef och ledare, såväl strategiskt som praktiskt.

Under kursens gång kommer alla deltagare att arbeta med två ”fallstudier” som utgår från den egna arbetssituationen, exempel och erfarenheter. Analyserna görs successivt under kursens gång genom eget arbete, gruppdiskussioner, muntliga presentationer och redovisas även skriftligt i rapportform. Den första fallstudien avser en analys av en organisation. I den andra fallstudien planerar deltagarna en kommunikationsinsats som berör eller har direkt användbarhet i den egna chefsrollen.

Lärare på kursen

Monica Löfgren Nilsson kursansvarig
Monika Djerf-Pierre

Kursplan

Sidansvarig: Monica Löfgren Nilsson |Sidan uppdaterades: 2017-07-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?